Testen av nødbremsesystemer viser stor kvalitetsforskjell mellom produsentene. Noen systemer kan redde liv, mens andre i beste fall gir et varsel om hindring foran bilen. Testen viser også hvorfor man ikke skal stole blindt på elektronikken.

- Disse systemene hjelper til i nødstilfeller. Det aller viktigste er fortsatt at man er en oppmerksom, hensynsfull og trygg sjåfør, sier Andreas Handeland, rådgiver i NAF.

Volvo lever opp til sitt sikkerhetsrykte

I testen er fem ulike systemer testet i fire ulike ulykkesscenarier. Volvo har alltid hatt sikkerhet som prioritet nummer én. Volvo V40 som også er overkommelig i pris, har i tillegg til et godt nødbremsesystem også kollisjonspute i panseret beregnet på fotgjengeren dersom uhellet skulle være ute. Systemet finnes også i de fleste Volvo-modellene.

- Volvo er for mange synonymt med god sikkerhet og merket selger for tiden godt i Norge. Det er derfor fint å se at et nokså rimelig sikkerhetssystem kommer så godt ut i testen, mener Handeland.

Mercedes lever ikke opp til forventningene

Nødbremsesystemet til Mercedes E-klasse fungerer veldig godt når fotgjengeren står stille, men klarer ikke å hindre et sammenstøt med en fotgjenger i bevegelse hvis farten er høyere enn 20 kilometer i timen.

BMW med enkelt og billig system

BMW har det minst avanserte systemet. Dette systemet varsler og bremser lett, men føreren må stå for bråbremsen. Varselet i BMW’en kommer ofte for sent, og virker ikke i mørket. Grunnen er at dette er et enklere og billigere system.

Mobileye varsler, men for sent

I tillegg til de fabrikkmonterte systemene, testet vi også Mobileye som kan kjøpes og ettermonteres. Systemet varsler, men varselet kommer for sent i forhold til førerens reaksjonstid.

For mer detaljer om testen, følg linken til høyre