Noen i den mellomste prisklassen presterer bra, eksempelvis Kumho, Hankook, og ikke minst kinesiske Landsail. 

– I testen finner vi også noen billige dekk, som vi ikke kan anbefale, sier Rune Korsvoll, redaksjonssjef i NAF-magasinet Motor.

Ved første øyekast ser alle dekkene like ut - svarte og runde. Under vanlig kjøring føles alt bare bra, men det er de fire håndflatestore flatene mot asfalten som skal sørge for å styre, bremse og holde bilen din på veien.

Gjengangerne er best

I år som mange andre år finner vi årets vinnere blant de såkalte premium-merkene; Continental, Pirelli, Nokian og Goodyear.

– Disse dekkene er litt dyrere, men du må huske at det er avgjørende å ha gode sommerdekk. Dårlige sommerdekk viser ikke sitt sanne ansikt før de er midt oppe i en kritisk situasjon særlig på våt asfalt. Å spare noen hundrelapper på dekk er etter vår mening en tvilsom måte å spare på, mener dekkeksperten.

Bør ha kort bremsestrekning

Indiske Apollo Alnac 4G, taiwanske Nankang Econex NA-1 og kinesiske Goodride Sport SA-37 havner på bunnen i årets store sommerdekktest. Sommerdekkenes vanskeligste føre er våt asfalt og alle de tre i bunnen skårer dårlig på dette underlaget.

Om et dekk stopper på 30 eller 37 meter før et gangfelt, er helt vesentlig. Mens bilen med de gode dekkene klarer å stoppe, vil bilen med de dårlige dekkene fortsatt ha høy hastighet når den passerer fotgjengerfeltet.

– På våt asfalt skiller det mye i bremselengde. Hele syv meter skiller beste og dårligste dekk. Syv meter er mye når du skal rekke å stoppe for ikke å treffe en fotgjenger i et fotgjengerfelt, advarer Korsvoll. – For å finne dekk som passer for deg og de forhold du kjører på, er det viktig å gå inn i deltestene, avslutter NAF-magasinet Motor sin dekkekspert.