Garasjejekker er også et bedre alternativ enn originaljekker som følger med bilen. Hvis bilen din i det hele tatt er utstyrt med jekk.

– Vi har testet seks garasjejekker ment for hjemmebruk. De klarte seg bra, men størrelsen på noen av dem setter begrensninger, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Vår test viser at det er særlig løfteevnen og løftehøyden til jekkene som skiller de gode fra de mindre gode. I testen brukte vi to biler: Renault Kadjar som er en liten SUV og en klassisk familiestasjonsvogn, nemlig Volvo V70.

Carwise best

Det var Carwise som klarte jobben best. Den kan løfte mest, nemlig 2,5 tonn. Jekken var lett å bruke, og ikke minst så egner den seg godt til SUV’er. Utgangspunktet er at Carwise kan løfte 53 centimeter, men i tillegg har den en forlenger som øker løftehøyden til 62 centimeter.

- Denne jekken er et godt alternativ for alle som har SUV. Evnen til å løfte høyt og tungt er også et pluss om man ikke har SUV. Teknologisk Institutt som hjalp oss med testen, anbefaler at man bruker en jekk med dobbel løfteeffekt i forhold til det du skal løfte, sier Engebretsen.

Anbefaler jekk som kan løfte høyt og tungt

De to minste jekkene fra Jula og Torshov Bilrekvisita klarte å løfte Volvoen med et nødsskrik. Renaulten hadde de ingen sjanser til å løfte. Derfor egner disse jekkene seg til mindre biler. I tillegg er de noe ustødige. Dette begrenser bruken, og det kan derfor være lurt å gå for en jekk som kan løfte både høyere og tyngre.

- Skal man kjøpe en garasjejekk er det viktig å sjekke vår test og ikke minst hvor tungt og høyt jekken kan løfte, anbefaler Jan Ivar Engebretsen.