Her er noen viktige tips og råd for bilen din:

Riktig mengde frostvæske er viktig

Fryser frostvæsken, kan motoren bli ødelagt, selv når det er kaldt ute. Korrekt blandingsforhold står alltid i instruksjonsboken eller på emballasjen til frostvæsken. Er du usikker på hvor mange minusgrader kjølevannet på din bil tåler? Dette kan måles på et øyeblikk på et NAF-senter, bensinstasjon eller bilverksted.

Bruk riktig spylevæske

Det er ikke sikkert spylervæsken du har kjøpt tidligere i år tåler skikkelig kaldt vær. Unngå at spylervæsken fryser og ødelegger spyleranlegget. Hvis det er eller blir så kaldt at du ikke finner riktig ferdigblandet spylervæske, kan du kjøpe konsentrat og blande selv.

Les mer om spylervæske her

Skift motorolje – det finnes egen vinterolje

Med tynnere olje – såkalt lettløpsolje – starter motoren betydelig lettere i kulda. Motoren slites også mindre. Det hjelper lite å ha fulladet batteri hvis motoroljen er tykk som sirup. Oljeskift kan du bestille på verkstedet ditt.

Les mer om motorolje her

Toppladet batteri er redningen

Er batteriet 5 – 7 år gammelt, tåler det neppe en kald vinter hvis ikke bilen brukes daglig. Et godt råd er alltid å ha fulladet batteri. En vedlikeholdslader er ikke kostbar, og den er enkel å bruke.

Les mer om batteri her

Silikon en billig hjelper

En billig silikonstift smører gummilistene rundt dørene og hindrer at listene fryser fast og blir revet i stykker når du åpner dørene. Silikon holder samtidig listene myke, og dermed tette.

Les mer om gummilister her

Vinterdiesel

Vinteren er utfordrende for dieselmotorer, og diesel som selges vinterstid inneholder stoffer som enkelt fortalt gjør den noe «lettere». Sommerdiesel kan i verste fall danne små partikler av voks som kan blokkere drivstoffsystemet.

Derfor: Har bilen din stått lenge, fyll på med fersk diesel som er tilpasset vinteren. Fyller du på en bensinstasjon i vinterhalvåret får du riktig tilpasset diesel. 

Les mer om drivstoff her.

Forvarm elbilen

Mange elbiler kan forvarmes via egen app på mobilen. Noen elbiler vil også varme opp batteriet i tillegg til kupeen. Et forvarmet batteri gir lengre kjørelengde og tar lettere i mot lading. Varmer du opp bilen mens den står tilkoblet lader, bruker du heller ikke batteriets egen energi på oppvarmingen. 

Bruk motor- og kupévarmer

Har du elektrisk motorvarmer og tilgang på strøm, kan kupévarmer være en investering. Det sparer deg for tid, er bra for lufta, bilens batteri og motor. Mer avanserte motorvarmersystemer som går på bilens eget drivstoff kan i mange tilfeller tidsstyres. Husk bare at slike motorvarmere bruker av bilens batteri og slipper ut eksos. I mange garasjeanlegg er det forbudt å bruke drivstoffdrevne varmeanlegg.

Ha varme klær og tepper i bilen

Dersom du skulle bli sittende fast ved et uhell eller ved en fjellovergang, er det viktig å ha med varme klær i bilen. Du kan ikke regne med at du alltid kan sitte inne i bilen. Skal du på lengre turer, bør du ha med deg mat også.