Vi er på vei inn i den kaldeste tiden av året, og ved bruk av motor- og kupévarmer starter bilen din sommervarm. – Det sparer deg for tid, penger, er bra for lufta, bilens batteri og motor. I tillegg er det svært behagelig å sette seg inn i en varm bil, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Marlene Engan Aasen.

Har du elektrisk motorvarmer og tilgang på strøm, kan en kupévarmer være en lur investering. Denne kobles sammen med motorvarmeren, og har du satt på varmeren starter også en varmevifte i bilen. Dette gir varm kupé og tørker bort dugg.

– Du kan få varmesystemer som tidsstyres, så det ikke står på mer enn nødvendig. Da setter du deg inn i varm bil når du reiser. Dessuten blir rutene raskere isfrie og du sparer tid på isskraping, sier Engan Aasen og minner om at snøen også må fjernes.

Stjeler strøm fra batteriet ditt
Det finnes også mer avanserte motorvarmersystemer som bruker bilens eget drivstoff til å forvarme motor og kupé. Husk bare at slike motorvarmere bruker av bilens batteri. Om batteriet ikke er optimalt ladet, kan varmeren tappe bilen tom for strøm.

– En god batterilader er spesielt viktig for deg som har bil med drivstoffdrevet motorvarmer. Motorvarmer er bra uansett hva som driver varmen, men vi anbefaler elektrisk fordi den er best for miljøet, sier Engan Aasen.

Du sparer også miljøet
En moderne bil slipper ut opptil 71 prosent mindre de første kilometerne når man bruker elektrisk motorvarmer, viser en test fra den finske statens forskningssentral, VTT (Technical Research Centre of Finland) gjennomført i 2015.

– Forskjellen på utslippene med en kald og varm motor er stor. Testen viser også at du kan redusere drivstofforbruket med opptil 32 prosent de første fire minuttene. Har du et motorvarmesystem til din bil, anbefaler vi å ta det i bruk, avslutter Marlene Engan Aasen.