Flere og flere velger keyless nøkkelsystem til sin nye bil. Det er praktisk når man har hendene fulle av handleposer, bager eller et barn på armen. Men medaljen har en bakside, det er enkelt å stjele bilen uten å etterlate spor. – Attpåtil kan du bli anklaget for forsikringssvindel, sier Andreas Handeland, rådgiver i NAF.

I en stor test NAF gjennomførte sammen med vår tyske søsterorganisasjon ADAC, brøt vi oss enkelt inn i og kjørte avgårde med alle de 25 bilene vi testet. Hele 19 ulike bilmerker var representert i testen, så det er all grunn til å tro at de fleste biler med keyless er et lett bytte for tyveri.

- Faktisk er det så skremmende at vi anbefaler at bilkjøpere velger en tradisjonell nøkkel der man må trykke på nøkkelen for å åpne. Sikkerheten må gå foran komforthensyn, mener Handeland. – Og bilprodusentene må gjøre keyless-systemene sikrere, fortsetter han.

Utstyret som trengs for å stjele en bil med keyless er sofisitikert, men lite synlig. Nøkkelen til en bil med keyless sender hele tiden signaler. Så med en liten mottaker i nærheten av nøkkelen som sender signalet videre til en liten sender nær bildøra er alt som skal til for å åpne og starte bilen. To personer med en PC-veske og som ikke vekker oppsikt, er det som trengs til å få gjort det.

- Vi dro til Berlin for å få det demonstrert av en ekspert som har jobbet med dette i 17 år. Det var helt utrolig hvor fort det gikk uten at bileieren merker noen ting, forteller Andreas Handeland. – Bilen kan da kjøres til tanken er tom, noe som ofte holder til man har fått bilen ut av landet enten for egen maskin eller i en konteiner, fortsetter han.

Det er ille nok å få bilen stjålet når du har en ny eller nyere bil, men problemet stopper ikke der. Siden du har begge nøklene til bilen, får man et forklaringsproblem overfor forsikringsselskapet.

- De som opplever dette kommer faktisk opp i en dobbelt offerrolle. Det understreker vårt råd om å velge vanlig nøkkel fremfor keyless frem til teknologien er sikrere, avslutter Andreas Handeland.