En alvorlig feil på kollisjonsputer produsert av japanske Takata har til nå ført til elleve dødsfall og flere titalls skader rundt om i verden. Putene er montert i en rekke bilmodeller fra mange forskjellige bilprodusenter, derfor er omfanget enormt. Flere titalls millioner biler er berørt av feilen, som har vært kjent siden 2014.

Fuktskader

Det har lenge vært knyttet usikkerhet til hva som egentlig har vært feil med kollisjonsputene fra Takata. Et uavhengig testorgan satt selskapet Orbital ATK til å undersøke dette, og etter hvert fikk man konklusjonen. Stoffet ammoniumnitrat, som brukes for å blåse opp puta gjennom en eksplosjon, tåler varme og fuktighet nokså dårlig. Dessverre er stoffet puta er laget av lite fuktabsorberende materiale, slik at det beskytter ammoniumnitratet dårlig mot nettopp fukt. I tillegg er også andre deler av innretningen dårlig beskyttet mot fukt, slik at delene ikke tåler påkjenningen ved en utløsing av kollisjonsputa, og løse deler av plast og/eller metall blir skutt ut.

Kapasitetsproblemer

Tilbakekallingen av bilene som er berørt er i gang. Men et stort problem er at produsenten ikke har kapasitet nok til å produsere alle putene som må byttes ut, og derfor blir områder med høy temperatur og luftfuktighet prioritert. Det er dårlig nytt for norske forbrukere.

I Norge er det Toyota som har det høyeste tallet av berørte biler, naturlig siden det japanske merket også troner i toppen på salgsstatistikkene. Hele 71 346 biler har den aktuelle feilen. Informasjonssjef Espen Olsen forteller at mange av de berørte kundene har fått brev om at de vil bli kontaktet når utbedringen kan finne sted, og at de som ennå ikke har fått dette brevet vil motta det snart.

Det foreligger ingen langsiktig plan for når utbedringen kan finne sted, men at det som nevnt er produksjonskapasiteten på fabrikken det står på. De eldste bilene vil få utført byttet først.

Godt i gang

Hos Honda er utbedringen godt i gang. De har sendt ut informasjon til ca. 14 000 bileiere som er berørt, og rundt halvparten av disse er allerede utbedret. De sender fortløpende ut informasjon til berørte kunder hver sjette måned, helt til bilen er utbedret.

Men heller ikke de vil gi noe tidsramme for når alle utbedringene vil være utført.
De andre bilmerkene som er berørt i Norge er i skrivende stund BMW, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan og Subaru. Informasjonen rundt disse vil bli oppdatert så fort vi vet noe om utbedringsplanene deres.

God informasjon er viktig

Norden blir regnet som en lavrisikosone, siden både temperaturen og luftfuktigheten her er såpass lav. Likevel kan man ikke utelukke at disse problemene også kan oppstå på biler som ruller på norske veier.

NAF synes det er beklagelig at bilimportørene har ulike tilnærminger til hvordan de skal informere de berørte kundene sine om problemet. Bileiere som har denne feilen på sin bil må bli informert så fort som overhodet mulig, slik at de vet om feilen og kan velge å bruke eller ikke bruke bilen fram til en evt. utbedring har funnet sted.

Bileiere som har biler som er berørt, eller som lurer på om de er berørt, bør ta kontakt med sin bilforhandler for å få informasjon om løpet videre. De bør også stille spørsmålet om hvorvidt bilen er trygg å bruke fram til en utbedring har funnet sted.

Berørte bilmodeller i Norge per mai 2016:

Merke Bilmodell Årsmodell Antall i Norge
BMW (15 000) 3-serie 2002-2008 12 000
  5-serie 2002-2003 2000
  X5 2003 1000
Honda (12 200) Stream 2001-2002 100
  Insight 2010-2012 500
  Jazz 2003-2009 4400
  Accord 2003-2009 400
  Civic 2001-2005 800
  CR-V 2003-2006 6000
Lexus (1) SC430 2001 1
Mazda (10 173) Mazda 6 2002-20088 10 000
  BT-50 2003-2006 86
  RX-8 2003-2008 87
Mitsubishi (2340) Lancer 2003-2008 2340
Nissan (18 506) Almera 2003-2008 1511
  Micra 2003-2008 33
  Note til aug. 2014 2257
  Patrol 2003-2008 685
  Pick-up 2003-2008 3660
  Terrano 2003-2008 196
  Tino 2003-2008 102
  X-Trail   10 062
Subaru (1045) Impreza 2004-2007 1045
Toyota (71 346) Yaris (10-serie) 02/2001-11/2004 6475
  Yaris (90-serie) 04/2007-12/2008 14 090
  Corolla (120-serie) 11/2001-07/2008 16 000
  Avensis (250-serie) 08/2002-10/2008 27 200
  RAV4 (20-serie) 05/2000-10/2005 5925
  Hilux 07/2003-12/2011 1656
Totalt     130 611
(KILDE: DinSide.no)