Kort fortalt:

  • NAF Veihjelp og våre NAF-sentre går som normalt med smitteverntiltak.
  • Frist for EU-kontroll utsettes automatisk i to måneder for de som har kontroll mellom 13. mars og 30. april.
  • Har du mulighet til å teste eller kontrollere bilen din med de forholdsreglene helsemyndighetene har gitt, kan du fortsatt gjøre det som normalt.
  • NAFs advokater bistår medlemmer som normalt.

Vi følger situasjonen løpene, og har derfor laget en artikkel om hvordan koronaviruset påvirker deg som trafikant. Den er basert på informasjon gitt av myndighetene: Her er de nye korona-reglene du må vite om.

Vår veihjelp er fortsatt tilgjengelig hele døgnet

NAF Veihjelp går som normalt, og er tilgjengelig hele døgnet. Trenger du hjelp, får du hjelp av oss.

For andre henvendelser, er NAF kundeservice åpent som normalt fra kl 08.00 til 16.00 (17.00 for booking av test og kontroll).

Ta kontakt med NAF kundeservice på telefon 08505 hvis du har spørsmål eller trenger vår hjelp!

Frist for EU-kontroll utsettes

Biler som har frist for EU-kontroll mellom 13. mars og 30. april får automatisk utsatt fristen i to måneder. Det er totalt 187 000 kjøretøy dette gjelder. Statens vegvesen gjør dette fordi mange nå er i karantene og skal holde seg hjemme for å hindre spredning av koronavirus.

Samtidig oppfordrer Statens vegvesen alle som har mulighet til å få bilen sin godkjent i ukene framover, med de forholdsreglene helsemyndighetene har gitt, om å gjennomføre kontrollen. Om alle venter, blir det fort opphopning og et press for oss som skal kontrollere bilene.

Siste oppdaterte innformasjon fra Statens vegvesen er at de gir ingen generell utsettelse av EU-kontrollen for de som har frist i mai eller senere. Om du på grunn av alvorlig sykdom, isolasjon eller karantene er forhindret fra å få kjøretøyet kontrollert og godkjent innen fristen, kan du søke Statens vegvesen om utsettelse.

Følger situasjonen tett

NAF følger helsemyndighetenes råd og pålegg for å redusere smitten av koronaviruset. Vi tar smitteverntiltak på våre NAF-sentre, sånn at vi kan holde åpent og kontrollere bilen din om du har mulighet til og ønske om å gjennomføre som planlagt. Det samme gjelder våre bilbergere.

Vi følger situasjonen med spredning av koronaviruset og myndighetenes grep for å redusere smittefare tett. Vi vil oppdatere og informere våre medlemmer og kunder gjennom våre kanaler dersom det betyr endringer for våre tjenester.

NAFs advokater hjelper deg i forbrukerspørsmål

Det har vært mange spørsmål de siste ukene om hvilke rettigheter man har når man har bestilt ny bil. Flere av bilkjøperne er bekymret for prisøkning i den situasjonen vi er inne i med nedstenging og valutauro. 

Våre advokater jobber som normalt og er klare til å hjelpe deg som medlem med dine spørsmål!