– Lader man ikke en ladbar hybrid, er det faktisk ikke vits i å ha denne biltypen, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Debatten går om de ladbare hybridene og hvor miljøsnille de faktisk er. Særlig de store luksus-SUV’ene er skyteskive for kritikken. Gjengangeren er at det er meningsløst å forfordele biler som slipper ut mye CO2 på langkjøring og som har begrenset batterikapasitet.

- Nordmenns hverdagsreiser er korte. Derfor blir det feil å kritisere avgiftspolitikken fordi forbruket på ladbare hybrider er noe høyere på langtur enn tilsvarende fossilbiler. Med riktig bruk er ladbar hybrid bra for miljøet i byområdene der de korte hverdagsreisene foregår, mener Sagedal.

Lad hjemme og på jobb

Lades bilen, vil de fleste av de ladbare hybridene klare hverdagsreisene på strøm. Det optimale er selvsagt lading både hjemme og på jobb. En ladbar hybrid kan være det som får familier med én bil i husholdningen til å kjøre miljøvennlig i byområdene samtidig som de kommer seg på hytta eller til Dyreparken i Kristiansand.

- Ikke bare kjører man miljøvennlig på strøm, men det er bra for lommeboka også. Vi er velsignet med lave strømpriser i Norge, så drivstoffregnskapet blir veldig hyggelig, sier Inger Elisabeth Sagedal. – Å kjøre på strøm gir dessuten en godfølelse, fortsetter hun.

Bruk riktig kjøreinnstilling

Denne biltypen har også en rekke kjøreinnstillinger for å kjøre på ren el-drift, hybriddrift osv. Dette varierer fra bil til bil og er viktig at man setter seg inn i når man vurderer en ladbar hybrid.

- I noen av modellene kan man spare batteripakken. Det betyr at skal du på langtur fra Oslo til Bergen, kan du kjøre på bensin til du kommer til bygrensa i Bergen for så å gå over på strøm, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.