Av våre 27 000 medlemshenvendelser er omtrent halvparten relatert til kjøp og salg av bil. Spørsmål rundt triksing med kilometerstand er økende.

Det er mange som går langt for å få en bedre pris for bilen sin når de selger, og det er ikke vanskelig å manipulere kilometerstanden med dagens teknologi. Det er gjort bare på noen sekunder. Triksing med kilometerstanden er ikke bare et problem i Norge, men også i resten av Europa.

Ifølge tysk politi svindles det på denne måten årlig for mellom 6-7 millioner euro bare i Tyskland, og er kanskje ett av de største forbrukerjuridiske problemene vi har i Europa.  

Disse tallene innebærer at hver tredje bruktbil i Tyskland er blitt tuklet med, og det er ingen grunn til å tro at det er noe annerledes i Norge.

Vi jobber via vårt medlemskap i den internasjonale bilorganisasjonen FIA, med å få enten en teknologisk løsning eller et felles europeisk register hvor kilometerstanden skal registreres får å få bukt med problemet.

Vi kjemper også for at det norske motorvognregisteret skal ta inn kilometerstand som en standardopplysning i sine systemer, hvor det skal registreres kilometerstand ved hver EU-kontroll og omregistrering.

Finnes systemer som fungerer
I Belgia er det lovpålagt å innrapportere kilometerstanden for alle som har befatning med en bil i næringsvirksomhet. Om bilen punkterer og trenger assistanse, så blir kilometerstanden registrert. Dette gjør det derfor vanskelig for de som ønsker å tukle med kilometerstanden. 

Vi anbefaler at du sjekker serviceheftet til bilen for å se når og på hvilken kilometerstand bilen har vært til service. Står ikke kilometerstanden i serviceheftet bør du be selgeren dokumentere når og hvor bilen har vært på service. Foreligger det ikke noen som helst dokumentasjon, bør du vurdere å droppe kjøpet.