Det er de som ikke har alternativ til bilen, må kjøre i rushtid og ikke har råd til å bytte ut dieselbilen, som får svi med de nye takstene. Faktum er at ikke alle har en hverdag som går opp uten bilen. Omlandet til Oslo er mangfoldig, og uten gode alternativer til bilen, henting i barnehage, uten fleksibel arbeidstid, er man låst til å bruke bilen for å få logistikken til å gå opp.

- Denne gruppen og flere enn det kan fanges opp av et velutbygd nettverk av innfartsparkeringer langs hovedveiene inn til byen. Da har man tilgang til bilen morgen og ettermiddag, uten å kjøre den inn til byen, mener Sagedal.

Innfartsparkeringer fungerer

Erfaringene fra stengningen av Brynstunnelen der det ble opprettet innfartsparkeringer på Hvam, Olavsgård og Tusenfryd, er at de blir brukt. I starten var det få biler parkert på plassene, men etter hvert når folk har oppdaget dem, har belegget vært godt.

- Det tar tid å endre folks vaner, men med godt skiltede innfartsparkeringer langs hovedveiene med hyppige bussavganger, vil det bli færre biler inne i byen, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Utfordringen er å få folk inn og ut av byen uten bil

Utfordringen er ikke kollektivtransporten i Oslo. Den må selvsagt også bygges videre ut, men det er transporten av folk inn og ut av byen som er den største utfordringen. Da er det viktig at folk har alternativ.
- Nå må politikerne i Oslo og Akershus brette opp ermene og komme med alternativer til folk. Eller er det sånn at de er mest opptatt av å sette takster for å få penger inn i kassa, spør Inger Elisabeth Sagedal.