Mitsubishi gikk tidligere denne uken ut med informasjon om at 600.000 biler har hatt feil tall på forbruk av drivstoff. Dette gjelder flere bilmodeller. I dag går tyske myndigheter ut med at de i tester av ulike biltyper, har funnet juks på utslipp fra 16 ulike biltyper.

NAF ser alvorlig på at det igjen kommer nye saker om juks på hundretusener av biler. Dette svekker forbrukernes tillit til dette markedet, og viser at Volkswagen-skandalen dessverre ikke var unik. Hvis våre medlemmer viser seg å være rammet av dette – vil vi selvsagt ta saken videre.

Disse sakene viser viktigheten av at myndighetene ikke stoler blindt på informasjon produsentene oppgir, men faktisk gjennomfører grundige tester av bilene. NAF er derfor glad for at det neste år kommer en bedre syklustest i Europa, som vil gi forbrukerne riktigere informasjon om drivstoff-forbruk.

Hva skal norske bileiere gjøre?

Det er meget urovekkende at dette gjelder stadig flere bilprodusenter. NAF vil gå inn i disse sakene, og sikre at våre medlemmer ikke rammes av produsenters juks og bedrag. Vi vet ikke enda om dette gjelder biler solgt i Norge.

Vi samarbeider nå med søsterorganisasjoner om å teste biler rammet av «dieselgate» før og etter reparasjon. Dette vil danne grunnlaget for hva vi gjør for medlemmene våre. Vi må nå gå gjennom materialet fra tyske myndigheter, og vurdere grunnlaget for videre arbeid på vegne av norske forbrukere..

Hvilke biler er rammet?

De unøyaktige testene gjelder både Mitsubishis egne personbiler, og biler produsert for Nissan. Jukset som nå er avdekket gjelder Mitsubishi-modellene eK Wagon og eK Space, samt bilene Dayz og Dayz Roox.  Produksjonen og salget av disse bilene er stanset. Mitsubishi Motors Corporation har i dag bekreftet feil ved beregning av drivstofforbruk på 625 000 biler. Feilen gjelder hvordan luftmotstand og rullemotstand i dekk under kjøring er målt.

Den tyske bilgiganten Volkswagen har innrømmet juks med utslippsdata for dieselbiler av merkene VW, Audi, Skoda og Seat. Som en følge av dette har tyske miljømyndigheter testet en rekke andre merker. Resultatet er nedslående, bekrefter den tyske transportministeren Dobrindt: Også hos biler av de tyske merkene Mercedes, Opel og Porsche er det funnet uregelmessigheter knyttet til utslipp. Det samme er tilfelle hos biler av merkene Renault, Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai, Jaguar, Jeep, Land Rover, Nissan og Suzuki.

Vet man at dette gjelder biler også i Norge?

Nei, dette vet vi ikke enda, men NAF har kontaktet Mitsubishi og bedt om svar på dette. Mitsubishi Norge opplyser i en pressemelding i dag at bilmodellene som er omfattet er japanske minibiler som ikke selges i Europa. Det foreligger ingen uttalelser om at saken gjelder biler solgt i Europa eller Norge.

Mitsubishi vil som følge av denne avsløringen undersøke om dette gjelder flere biler, En komité bestående av eksterne eksperter skal gjennomføre undersøkelsen. Resultatet publiseres når de er ferdige.

Informasjon om de øvrige bilmodellene som har kommet fram fra tyske myndigheter nå, har vi ikke detaljkjennskap til enda.

Hva gjør NAF i saken?

NAF vil følge opp saken og sikre at våre medlemmer ikke er rammet av dette. Vi har kontaktet Mitsubishi Norge, for å få informasjon om hvordan norske forbrukere er rammet av deres juks.

NAF følger også med interesse oppfølging av disse sakene i rettsvesenet i andre land – og vil vurdere oppfølginger også her i landet. Vi testkjører sammen med våre søsterorganisasjoner nå alle bilene som er rammet av «dieselgate» fra Volkswagen – og vil bruke disse resultatene til å vurdere oppfølging.

I USA gis det nå en erstatning på 40 000 kr pr bil, og det tilbys tilbakekjøp på 500 000 biler. Vi merker oss at det var amerikanske miljømyndigheter som avslørte utslippsjukset til Volkswagen i USA, og at forbrukerne der nå tilbys erstatninger.