Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI, og ble etablert i 1995. Hensikten er å studere kunderelasjoner på forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet.

160 bedrifter fra forbrukermarkedet var med i undersøkelsen i 2018, og det var også første året NAF var med.

Høy lojalitet blant medlemmene

NAF-medlemmene som er spurt gir NAF en tilfredshetsscore på 81 poeng og en lojalitetsscore på 86,1 poeng. Med denne summen havner NAF på tiende plass. Øverst troner Volvo, og deretter Vinmonopolet, Toyota, Tesla, Finn.no, Skoda, Flytoget, Sbanken og Handelsbanken.

– Det går et vannskille ved 80 poeng i barometeret. De som klarer over 80, ser vi på som Norges beste bedrifter, opplyser høyskolelektor Bengt Lorentzen ved Handelshøyskolen BI.

Han forklarer videre:

– Tilfredshet bygger lojalitet. Med en score over 80 har man begeistrede kunder, eller i NAFs tilfelle medlemmer. Det spesielle da er at kundene er så fornøyde at de anbefaler NAF av egen fri vilje overfor andre, sier Lorentzen.

– Imponerende resultat

Det representative utvalget medlemmer er spurt om deres kundeforhold til NAF, og medlemmene gir jevnt over høy score, og altså spesielt høy score på spørsmålet om de kommer til å fortsette å være medlem.

– Det er første gang NAF er med i barometeret, og dette er rett og slett et imponerende resultat, mener Bengt Lorentzen.

Stolt NAF-sjef

Administrerende direktør Stig Skjøstad i NAF er stolt over plasseringen i Norsk Kundebarometer:

– Som medlemsorganisasjon er vi til for å gi medlemmene det de forventer av medlemskapet. Vi er stolte av NAF og ansatte og tillitsvalgte som står på hver dag og gjør sitt ytterste for NAF-medlemmene, sier Skjøstad.

Fakta om Norsk Kundebarometer:

NKB fokuserer på relasjoner mellom kunder og leverandører. Basert på en årlig datainnsamling foretatt blant norske husholdninger har NKB som målsetning å være den målestokk som norske virksomheter benytter som:

  • grunnlag for sammenligning med andre virksomheter
  • grunnlag for sammenligning med andre bransjer
  • grunnlag for sammenligning over tid
  • utgangspunkt for egne og mer omfattende undersøkelser

NKB ønsker i tillegg å være en pådriver for formidling av resultater og kunnskap som bidrar til økt verdiskapning i norske virksomheter.

NKB er fundert på forskning av høy internasjonal kvalitet og stiller på linje med tilsvarende nasjonale kundeindekser i land som USA, Sverige, Tyskland, Taiwan. Forskning basert på Norsk Kundebarometer har resultert i 2 doktorgrader og flere publiseringer i internasjonalt anerkjente vitenskapelige journaler.

(Kilde: Norsk Kundebarometer)

Her kan du lese mer om Norsk Kundebarometer for 2018

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Bli medlem i dag