Premium-dekkene er fremdeles best, men i årets store vinterdekktest har de hardere konkurranse enn på lenge. – Continental og Nokian er i toppen, men både Bridgestone og Hankook ypper seg mot de største. Forbrukerne har flere gode vinterdekk å velge mellom og med en ringerunde til tre-fire forhandlere, kan du spare tusenlapper, sier Rune Korsvoll, redaksjonssjef i Motor.

NAFs medlemsmagasin Motor har testet 10 piggdekk og 11 piggfrie dekk i årets store vinterdekktest. Testen er et samarbeid mellom Motor, svenske Aftonbladet og finske Tekniikan Mailma og gjennomføres på et spesialanleggfor dekktesting nord i Finland.

Det som teller mest i testen er sikkerhet. Derfor vektlegger vi dekkenes egenskaper på snø og is 65 prosent på totalresultatet.

- Nordisk vinterføre er det mest krevende som finnes. Derfor velger vi å la dette telle tungt. Fortsatt er det piggdekkene som er overlegne på is, særlig bremsegrepet. Men på snø er forskjellen mellom pigg og piggfritt nesten visket ut. På våt asfalt er de beste is-dekkene ofte glatte. Du må med andre ord velge dekk etter ditt behov, sier Korsvoll.

Med stadig mildere vintre er det en del som vurderer mellom-europeiske vinterdekk. Det er piggfrie dekk utviklet for områder uten mye snø og is. I årets test var det med et slikt dekk fra Continental som referansedekk.

- På is hadde dette dekket 20 meter lengre bremsestrekning enn det piggfrie nordiske dekket fra Michelin. På norsk vinterføre er det nordiske vinterdekk som gjelder, avslutter Rune Korsvoll.

Topp tre blant piggdekkene 2016 (delt førsteplass):

  • Continental IceContact 2 – 8,6 poeng
  • Nokian Hakkapeliitta 8 – 8,6 poeng
  • Bridgestone Noranza 001 – 8,4 poeng

Topp tre blant piggfrie dekk 2016:

  • Continental ContiVikingContact – 7,6 poeng
  • Nokian Hakkapeliitta R2 – 7,5 poeng
  • Michelin X-Ice XI3 – 7,4 poeng

Mer om testen kan du lese på motor.no.