- Dette er bare å utrede bompenger på en ny måte. Det er ikke den utredningen vi ønsket oss, og vil ikke gi et bedre og mer rettferdig avgiftssystem, sier Ryste. 

Hun mener at det er ikke noe poeng i «å utrede ny teknologi som erstatning for bompenger».

Bare én ting kan erstatte bompenger

- Det er bare er én ting som kan erstatte bompenger, og det er at veiene blir fellesskapsfinansiert og bommene fjernes, sier hun.

- Stortinget tør ikke åpne den store sekken, som dreier seg om avgifter på kjøp og bruk av bil. Det synes vi er overraskende, for tiden er overmoden for å se på nye løsninger, sier hun.

Kunne gjort det billigere å bruke bil i distriktet

Stortinget hadde til behandling et forslag om å utrede veiprising til erstatning for bilrelaterte avgifter. NAF har vært positive til en utredning, under forutsetning at det ikke ble dyrere for bilistene, at personvernet kunne ivaretas og at finansiering av veier gjennom bompenger ikke ble en del av ordningen. En slik utredning fikk ikke flertall i Transport- og kommunikasjonskomitéen, og regjeringspartiene gikk istedet inn for å utrede ny teknologi til erstatning for bompenger. Veiprising er en kilometerbasert avgift for kjøretøyer, som varierer med hvor man kjører, når man kjører og hva slags kjøretøy man har.

- NAF har vært opptatt av å få utredet om veiprising kunne være en del av svaret på framtidens bilavgifter. Veiprising kunne for eksempel gjøre det mye billigere å kjøpe og bruke bil i distriktene enn det er i dag, sier hun.
 
- At Stortinget nå har sagt nei til dette betyr at ideen om veiprising i praksis er død og begravet i mange år framover, sier Ryste.