Glasskader som meldes til forsikringsselskapene har økt med over 100 000 på ti år fra 2007, ifølge tall fra Finans Norge. I 2007 var det 154 104 glasskader, mens det i 2017 var 256 974.

Våren er den perioden flest frontruter får steinsprutskader. Vinterdekk med myk gummi fanger opp mye småstein fra grusen som ligger i veibanen etter at snøen smelter. Når farten på bilen øker skytes steinene ut av dekkene igjen og fyker bakover på bilene som kommer etter deg i trafikken.

Hold avstand

- Kjører man på motorvei eller landevei, er det lurt å følge med der det er påkjøringsfiler. Når det kommer biler innpå fra sideveiene som så øker farten raskt, er det ekstra stor fare for steinsprut, sier NAF-rådgiveren.

- Da gjelder det å prøve og holde litt ekstra avstand for å unngå steinene. Da minsker i hvert fall sjansen for å få en stein i ruta, fortsetter han.

Er uhellet ute, er det lurt å fikse skaden så raskt som mulig. Veldig mange av skadene er slik at de kan repareres uten å skifte frontrute. Da koster det heller ingenting når man har kasko- eller delkasko forsikring.

- En liten steinsprut kan spre seg om du ikke reparerer den raskt. Da må man skifte frontruta. Det er en sur egenandel å betale når man kunne sluppet, mener Nils Sødal.

Steinsprutskader er viktig å reparere også fordi frontruten er en del av bilens bærende konstruksjon.

Viktig å feie vekk grusen

Medlemsorganisasjonen NAF har også en oppfordring til myndighetene som har ansvaret for å holde veiene i orden.

- Få feiebilene ut så tidlig som mulig. Det er fint med rene gater til 17. mai, men for å forebygge skader på biler er det litt sent. Det er når snøen smelter det er viktig å få gjort ren gatene, for å unngå unødvendige steinsprutskader, sier Nils Sødal.