I sin Handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff i transport legger regjeringen lite nytt på bordet. Planen mangler de konkrete tiltakene som vil sikre god tilgang til lading i takt med det stadig økende elbilsalget.

-De 10 neste årene skal det to millioner elbiler på norske veier. Denne planen har ingen nye ambisjoner for hvor disse bilene skal lade. Vi frykter ladekrise om utbyggingen ikke holder tritt med utviklingen i bilparken, sier Ryste.

Økt rekkevidde er ikke løsningen alene

NAF har etterlyst tiltak som driftsstøtte til hurtigladere i spredtbygde strøk, momsfritak på hjemmelader til elbil og hurtigere utbygging av både flere og raskere elbilladere langs hovedveinettet.

-Regjeringen lener seg på at økt rekkevidde på bilene vil begrense behovet for flere ladere. Det er en «vente og se»-holdning som ikke står i stil med ambisjonene for elbilsalget. Når målet er at det kun skal selges elbiler fra 2025 må det bygges nok ladere allerede i dag, sier Ryste.

Lading blir kommersielt styrt

I dag er det i stor grad de kommersielle aktørene som bestemmer hvor ladere bygges og hvor hurtig det er mulig å lade på den enkelte ladestasjon. Slik vil det også bli fremover, med unntak av noen Enova-støttede prosjekter.

NAF har beregnet at det er behov for utbygging av 1 400 nye ladepunkter bare i 2019, men ladeutbyggerne planlegger for under det halve.

-Det er en stor svakhet at ladeinfrastrukturen i så stor grad overlates til kommersielle aktører. Med 2025-målet legger man et stort press på forbrukerne om å velge elbil. Da må det legges til rette slik at det er enkelt å lade uansett hvor du bor i landet. Det kan ikke være slik at det er postnummeret ditt som bestemmer om du kan skaffe deg elbil eller ikke, sier Ryste.

NAFs alternative ladeplan

NAF har tidligere gitt regjeringen sju konkrete råd til hvordan man kan møte framtidens ladeutfordringer. NAF mener det bør planlegges for til sammen 5 000 nye hurtigladepunkter innen 2025. Samtidig bør effekten i ladepunktene gradvis økes, fordi nye elbiler kommer med stadig bedre evne til å lade raskere. Det vil bidra til å redusere ladekøene og øke effektiviteten, fordi bilene trenger kortere tid på å lade.

NAF mener også at det bør innføres momsfritak på trygge hjemmeladere, for tryggest mulig lading. Mange hjemmeladere gir også muligheten til å automatisk styre ladingen til tidspunkter hvor nettet er mindre belastet.