Rundt halvparten av nordmenns radiolytting foregår i bil. Etter planen skal dagens analoge FM-nett slukkes i 2017, med unntak av mindre lokalstasjoner. For biler er det radio med DAB+ som da gjelder. Problemet er bare det at de fleste bilene på norske veier ikke kan ta i mot digitale DAB-signaler. Og uten DAB-mottaker, ingen lyd.

DAB gir fordeler

De aller fleste bilene som selges nye i Norge kan utrustes med DAB+ (ofte tilleggsutstyr), så sjekk dette dersom du skal kjøpe bil. Samtidig viser tall fra Radio.no at det vil være ca. to millioner biler på norske veier som vil trenge en oppgradering for å kunne motta disse signalene.

Ifølge kommunikasjonssjef Mari Hagerup i Digitalradio Norge AS medfører overgangen store fordeler for lytterne:

- Radiodekningen langs veiene vil bli mye bedre når de nasjonale DAB-nettene står ferdig, og lyden vil ikke ha sus og skurr som man opplever med dagens FM-signaler. DAB+-signaler forsterker hverandre og passer norsk topografi bedre. Den største gevinsten er det store antallet riksdekkende kanaler som vil gi lytterne et langt rikere radiotilbud. Norge går fra å ha fem til minst 20 riksdekkende kanaler.

Flere løsninger

Det finnes per i dag fire mulige alternativer for deg som ikke har DAB i bilen, men det er bare de mest kostbare som er å regne som permanente, trafikksikre og ikke minst gode løsninger. Den rimeligste utgaven betjenes fra et lite panel på adapteren nede i sigarettenneren, noe som verken er spesielt praktisk eller trafikksikkert.

  • Enkel adapter: Plugges i sigarettenneren og kobles til bilens stereo via FM eller AUX. Antennekabel festes med sugekopp i vinduet. Priser fra 800-1200 kroner.
  • Delvis integrert: Mye av det samme som den enkleste løsningen, men selve adapteren er skjult. Enkelte kan styres med fjernkontroll. Pris ca. 1500 kroner.
  • Fullintegrert: Tilkobles bilens stereo skjult, og betjenes fra bilradioens eget panel eller fra rattet, eventuelt med ekstern fjernkontroll. Pris ca. 2000 kroner.
  • Bytte av bilradioen: I en del biler, spesielt av eldre årgang, vil det å bytte bilradio være beste alternativ. DAB-antenne følger som regel med. Priser fra 1500 kroner og oppover.

Uansett hvilken løsning du velger, som vil avhenge av bilens alder, stand og pris, lønner det seg å sette seg godt inn i de ulike alternativene. Sørg for at du får en radioløsning som er trygg, langsiktig og brukervennlig for deg.

DAB og DAB+, hva er forskjellen?

Som om ikke det er nok begreper å forholde seg til, finnes det flere «versjoner» av DAB. Fra rundt 2017 - 2019 er det en nyere DAB-standard som vil gjelde, nemlig DAB+. Dette fordi det tradisjonelle DAB-nettet vil slukkes samtidig med FM.

En radio som ikke støtter DAB+, vil dermed ikke fungere. Det betyr at du bør sjekke om DAB-radioen som følger med din nye bil støtter dette formatet, eller at DAB-enheten du kobler til din tradisjonelle radio som en adapter fungerer med DAB+.

Hvorfor slukkes FM?

FM-nettet har begrenset plass og trenger betydelige oppgraderinger. Stortinget har derfor vedtatt en overgang. FM-nettet har i dag fem riksdekkende kanaler, mens DAB-nettet har plass til 40. Planen er å slukke FM i 2017, men noen slukkevilkår må innfris for at overgangen ikke skal bli utsatt til 2019.