Dette viser en test NAFs magasin Motor har utført. Fire slitte vinterdekk ble testet sammen med nye.

Når dekkene er nye, har piggdekk en klar fordel på is med både kortere bremsetrekning og bedre sidegrep og akselerasjon. På snø presterer dekkene ganske likt.

Betydelig forandring allerede ved seks millimeter mønsterdybde

Det skjer en betydelig forandring når dekkene er slitt til seks millimeter mønsterdybde. De piggfrie dekkene har kortere bremsestrekning på is enn piggdekkene som ble testet. Dette inntrykket forsterker seg når dekkene er slitt ned til tre millimeter mønsterdybde.

Piggene får redusert gripeevne

Årsaken til denne overraskende forandringen er at gripeevnen til piggene blir betydelig redusert med slitasje. Det er med andre ord først og fremst piggene som gir de gode is-egenskapene når dekket er nytt.

- De piggfrie dekkene får fortsatt god effekt av sin myke gummiblanding, mens piggdekkenes hardere gummi griper dårligere på isen, sier Rune Korsvoll, mangeårig dekktester i Motor. Han legger til at de piggfrie er bedre enn piggdekkene også under bremsing og framkommelighet på snø.

Bremsing på is fra 50 km/t  
Dekk   Bremselengde (m)
Nokian (beste pigg) 50,5
Continental (beste piggfritt) 68,0
Slitt piggfritt 6 mm mønsterdybde 77,5
Slitt piggdekk 6 mm mønsterdybde 80,3
Slitt piggfritt 3 mm mønsterdybde 90,7
Slitt piggdekk 3 mmmønsterdybde 97,4
Bremsing på snø fra 80 km/t  
Dekk Bremselengde (m)
Dunlop (beste pigg) 55,2
Continental (beste piggfritt) 55,5
Slitt piggfritt 6 mm mønsterdybde 60,1
Slitt piggdekk 6 mm mønsterdybde 61,6
Slitt piggfritt 3 mm mønsterdybde 65,9
Slitt piggdekk 3 mm mønsterdybde 66,9