Det er ikke nødvendigvis slik at alle er selvhjulpne når det gjelder å skifte hjul. Mange sjåfører er usikre på hvordan de skal håndtere jekk og hjulboltnøkkel, og da ringer de heller etter assistanse i stedet for å gjøre eventuelle feil.

Klarer ikke bruke reparasjonssettet
Den siste måneden har NAF rykket ut til 1144 bileiere som har punktert. Så mange som 584 av disse hadde ikke reservehjul, og de hadde heller ikke fått lappesakene til å fungere. 521 bilister måtte ha hjelp selv om de hadde reservehjul, mens 39 av bileierne hadde punktert på to av hjulene.

Punktering er på tredjeplass over assistanseårsaker i Norge, mens motorfeil er på topp og batteri nummer to. Ser man på assistanseårsaker i utlandet topper også motorfeil her, mens punktering og batteri har byttet plass.

Flere hadde løse hjulbolter
En overraskelse i statistikken i perioden 21. juni til 21. juli, er at 126 bilister måtte ha hjelp på grunn av løse hjulbolter og i tillegg var det 48 som hadde mistet hjulet under kjøring. Dette er en stor assistanseårsak i perioden etter hjulskift vår og høst, men i sommermånedene pleier boltene å sitte skikkelig. Hva som er årsaken til dette, er vanskelig å si. En skulle nesten tro at det var mange som har drøyd lenge med å legge om fra piggfrie vinterdekk til sommerdekk.

Utenlandsassistanser i våre naboland
Totalt hadde NAF 11 494 bilberginger i Norge i perioden 21. juni til 21. juli i år. I utlandet hjalp vi 781 medlemmer i samme periode, og det er i Sverige, Danmark og Tyskland vi hjelper flest.

Av erfaring forventer NAF stor økning i behov for assistanse både i Norge og utlandet mot slutten av ferien. Dette fordi belastningen av kjøretøy har vært og blir større mot slutten av ferien.

 

 Assistansestatikk fra NAF for 21. juni til 21. juli 2013

Tabell 1: Assistanser relatert til hjul

Årsak

Prosent

Antall

Punktert, ikke res.hjul

43,2 %

584

Punktert

38,6 %

521

Punktert på to hjul

2,9 %

39

Dekk vrengt av

1,0 %

14

Løse hjulbolter

9,3 %

126

Mistet hjulet

3,6 %

48

Knekte hjulbolter

1,1

16

Falt av jekken

0,2

3

Totalt

99,9

1351

 

Tabell 2: Topp 10 assistanseårsaker i Norge (21.06 – 21.07.2013)

 

Prosent

Antall

1. Motorfeil

22,5 %

2852

2. Batteri

18,8 %

2163

3. Punktering

14,9 %

1715

4. Tenningsfeil

7,0 %

820

5. Kollisjon/utforkjøring

6,4 %

739

6. Drivverk

6,2 %

710

7. Utelåsing

5,3 %

614

8. Bremser

3,0 %

346

9. Feilfylling

2,9 %

331

10. Kjøling

2,1 %

236

 

Tabell 3: Topp 10 assistanseårsaker til nordmenn i utlandet (21.06 – 21.07.2013)

 

Prosent

Antall

1. Motorfeil

27,3 %

213

2. Punktering

19,1 %

149

3. Batteri

16,9 %

132

4. Feilfylling

6,7 %

52

5. Drivverk

6,1 %

47

6. Tenningsfeil

4,9 %

38

7. Utelåsing

4,1 %

32

8. Kollisjon/utforkjøring

3,5 %

27

9. Bremser

3,1 %

24

10. Kjøling

3,0 %

23