– Vi kjenner igjen mye fra vårt avgiftsforslag. Så dette er meget løfterikt, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Fra motorrommet til det som kommer ut av eksosrøret

NAF har lenge vært en pådriver for å flytte bilavgiftene fra det som er i motorrommet til det som kommer ut av eksosrøret. Nå skjer dette i fullt monn. Bilene som slipper ut minst får avgiftslette, samtidig skal det som kalles effektavgiften (antall hestekrefter) på sikt fases ut. I tillegg skal betydningen av bilenes vekt reduseres. 

- Stimulering til utslippsreduksjon er bra for miljøet, sier Sagedal. – At bilens vekt skal gi mindre utslag er bra for trafikksikkerheten fordi viktig sikkerhetsutstyr veier, fortsetter hun.

Elbilene er sikret konkurransedyktighet

Elbilene har lenge skapt debatt. Nå er avgiftsfordelene for elbil og andre nullutslippsbiler fredet ut 2017. Fritaket for engangsavgift forlenges helt til 2020 og skal da vurderes på nytt. I 2017 kan elbiler få moms, men det ligger inne i avtalen at det da kan komme en tilskuddsordning.

- Med dette fortsetter elbilsuksessen i Norge. Det er vi veldig fornøyde med, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Eksempler på avgiftsreduksjon

Flere av de mest solgte bilene vil bli billigere fremover. Det er først om fem år at endringene vil ha full effekt i den forstand at effektavgiften (antall hestekrefter) da skal være borte, vektavgiften redusert og utslippskravene er skjerpet.

Her er noen eksempler avgiftsnedgangen på noen av landets mest solgte biler om fem år:

  • VW Golf 1,4, automat/bensin – ned med 15.615 kroner.
  • Volvo V40 1,6, diesel/manuell – ned med 42.483 kroner.
  • Volvo V70 1,6, diesel/manuell – ned med 20.845 kroner.
  • Toyota Avensis 2,0, diesel/manuell – ned med 10.029 kroner.
  • Skoda Octavia 1,6, diesel/manuell – ned med 23.839 kroner.