Under de rød-grønne ble nye biler i snitt 40 000 kroner billigere, men nå stopper denne utviklingen opp.

– Vi er overrasket over at en borgerlig regjering ikke følger opp en god trend med avgiftslette for miljøvennlige og trafikksikre biler, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Nedgangen i utslipp kan stoppe opp

Siden 2007 har avgiftene blitt flyttet fra motorrommet til det som kommer ut av eksospotta. Dette har vært helt i tråd med NAFs bilavgiftspolitikk. Statsbudsjettet som ble lagt frem i dag, følger ikke opp denne gode utviklingen. 

Bilavgiftene har vist seg som et viktig og effektivt verktøy for å styre folks valg av bil i mer miljøvennlig retning. Effekten har man sett på den kraftige nedgangen i CO2-utslipp fra nye biler solgt i Norge gjennom de siste årene. Frykten nå er at dette kan stoppe opp.

– Vi er skuffet over at regjeringen ikke griper sjansen og gjør vanlige familiebiler med lave utslipp enda rimeligere. De er rett og slett mindre fremtidsrettet enn de rød-grønne, sier NAF-sjefen og minner om Klimaforliket.

Ingenting av forventede endringer for ladbare hybrider

De forventede endringene for ladbare hybrider, ble heller ikke innfridd. Denne biltypen er helt avgjørende for å nå klimamålene til Norge.

- Vi er svært skuffet over at regjeringen ikke gjør noe for å få flere ladbare hybrider på norske veier. Det må være minst 30 000 ladbare hybrider på norske veier i 2020, og da må denne biltypen hjelpes inn på markedet. Nå blir dette i beste fall forsinket, sier Stig Skjøstad.

Omregistreringsavgiften er dagens gladnyhet

En god nyhet i dagens budsjett, er en solid reduksjon på 35 prosent i omregistreringsavgiften. Dette er like mye som forrige regjering reduserte samme avgift med i løpet av tre år. Solberg-regjeringen legger også opp til at det er de nyeste bruktbilene som får de største lettelsene i omregistreringsavgiften.

- Dette er bra. Flere vil nå kunne bytte ut sin gamle bil med en nyere bil, slår Skjøstad fast.