Det store bilavgifts-spøkelset var innføringen av nye målemetoder (WLTP) og hva det ville ha å si for bilprisene. Regjeringen ryddet dette av veien tidligere i høst. Det kom sent, men godt. Utsettelsen var en seier for norske forbrukere, noe som NAF har jobbet for lenge. Regjeringen bekrefter dette i det framlagte budsjettet.  

- Vanlige familiebiler som er mer miljøvennlige og trafikksikre ville økt med opp mot 100 000 kroner over natta om dette hadde skjedd, sier Skjøstad. - Den situasjonen unngår vi nå, og det er vi glade for. Politikken må henge sammen med folks hverdagsliv. Et brått avgiftshopp ville gitt store konsekvenser for folks hverdag og økonomi, fortsetter han. 

I regjeringserklæringen sier regjeringen at arbeidet med framtidens bilavgifter skal starte i denne perioden.  

- Dette haster med å komme igang. Når budsjettstøvet legger seg må regjeringen gå i gang med dette arbeidet. Forbrukerne må vite hva de skal forholde seg til, krever Skjøstad. - Bil er tross alt den nest største investeringen vår, fortsetter han.