- Derfor er det lurt å stoppe av og til og børste av baklyktene. Da er du sikker på at andre ser deg godt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Biler med baklys så dekket av snø at de knapt synes blir et mer og mer vanlig skue på vinterveiene. Årsaken er at moderne biler har en aerodynamikk og LED-lys som gjør at snøen lettere samler seg opp bak på bilen når du kjører i tett snødrev eller på ubrøytede veier.

- Hvor mye snø som legger seg bak på bilen varierer fra modell til modell. En del virvler opp så mye at hele bakparten på bilen blir snødekt og lyset fra lyktene forsvinner, forklarer Sødal.

Smelter ikke

I utviklingen av biler legges det mer og mer vekt på bilenes aerodynamikk. Dette for å få best mulig energiutnyttelse om bilen går på diesel, bensin eller strøm. Utformingen av bilene gjør at luftstrømmene bak bilen virvler opp snø og den legger seg på bakenden av bilen.

Moderne pærer i lyktene bidrar også til at snøen samler seg.

- Uten noen varmekilder utenom varmetrådene i bakruta, kan snøvær gjøre deg tilnærmet usynlig for bilister som tar deg igjen på landeveien, sier Nils Sødal.

Før hadde bilene glødelamper som avga varme. Da smeltet mesteparten av snøen vekk. Moderne biler har LED-lys som gir langt bedre lys, men de avgir ikke varme i det hele tatt. Dekkes de av snø hjelper det ikke at de egentlig lyser bedre enn de gamle glødelampene.

- Derfor er det smart for din egen og andres sikkerhet å ta noen kunstpauser og bruke snøkosten til å få frem baklysene igjen, avslutter han.