Syklene i testen ligger i prisklassen mellom 19 000 kroner og opp til drøyt 30 000 kroner. Vinneren er Haibike Sduro Trekking 6.0 som får toppkarakter på alle testens kategorier. Testvinneren er også den dyreste sykkelen. Sammen med Merida har Haibike sterkere batteri enn de andre syklene, og dette gir god rekkevidde. Den gjør det også best i bremsetesten og får god score på kjøreegenskaper.

- Mange er villige til å bruke noen ekstra kroner på en god elsykkel. En av grunnene til det er at elsykkelen kan erstatte behovet for en bil nummer to, mener Sødal.

Den rimeligste sykkelen i testen er White SC-E Comp. I fjor vant den vår elsykkeltest i konkurranse med billigere sykler. I årets test kommer den dårligere ut fordi den rett og slett sliter i regnvær. I vanntesten ble det fuktighet i displayet til girene, og håndtakene ble løse når de ble våte.

- Løse håndtak er ikke bra fordi man risikerer å miste grepet på sykkelen, sier Sødal. - Når det er sagt, er dette en sykkel der man får mye for pengene i form av at den er lett å manøvrere og god å kjøre, fortsetter han.

I NAFs forrige elsykkeltest var bremsene den store svakheten ved noen av syklene. I år klarer alle syklene bremsetesten, men det er stor forskjell på bremsekraften. Haibike utmerker seg helt i toppen. Med samme håndkraft gir Haibike-sykkelen klart mer bremsekraft og dermed også kortere bremsestrekning enn Crescent og Batavus som scorer lavest i bremsetesten.

- Vår oppfordring er å være grundig og lese tester når man velger elsykkel. Skal du bruke den til pendling hver dag, er selvsagt bremsene viktige. Men også motor, batteri og at andre deler holder god kvalitet gir deg en god hverdagsreise på to hjul, avslutter Nils Sødal.