Unngår firedobling av drivstoffavgift

– Regjeringen foreslo opprinnelig å øke drivstoffavgiftene kraftig fram mot 2030. I praksis var det snakk om en tre-firedobling av den såkalte CO2-avgiften. Resultatet ville blitt en drivstoffpris på rundt 20 kroner literen. Det har vi vært tydelig imot, og da saken kom til Stortinget fikk ikke regjeringen flertall for sitt syn, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

– Elbil er fortsatt ikke et alternativ for alle. Det handler om både rekkevidde, lademuligheter og at elbiler fortsatt først og fremst er nybiler, mens de aller fleste har økonomi som tilsier kjøp av bruktbil når de skal bytte bil, understreker NAF-lederen.

– Verken Ap, Frp eller Senterpartiet gikk med på regjeringens forslag. Det betyr at ideen om en literpris på drivstoff på over 20 kroner ikke fikk støtte, sier Skjøstad.

– Avgiften på drivstoff vil nå bestemmes år for år, i de enkelte statsbudsjettene. Her skal vi følge nøye med i årene som kommer og være en tydelig stemme på vegne av NAF-medlemmene, sier Skjøstad.

NAF har også fått gjennomslag for at regjeringen må ta grep når det gjelder hurtigladesituasjonen langs veiene.

Regjeringen må ta ladegrep

Da Stortinget behandlet klimaplanen ble alle partiene, også regjeringspartiene, enige om å sikre en «helhetlig infrastruktur for lav- og nullutslippsbiler».

– Politikerne må bruke gulrot for å få folk med seg på omstilling. Derfor var vi overrasket over at regjeringen først ikke nevnte lading med ett ord i sin klimaplan. Vi er glade for at Stortinget nå har rettet dette opp, etter at NAF har jobbet hardt for å få bedre lading på plass, sier Skjøstad.

– Dette er en marsjordre til klimaminister Rotevatn og samferdselsminister Hareide. Vi forventer at regjeringen nå følger dette offensivt opp, når et samlet Storting er så tydelige, sier han.

Din sak er vår sak!

Vi kjemper for at du skal kunne reise enklere, rimeligere og tryggere.

Få mer informasjon