Periodisk kjøretøykontroll (PKK), bedre kjent som EU-kontroll, er den eneste obligatoriske kontrollen vi har av biler i Norge i dag.

Grundigere kontroll av bilen din gjør at sjansen for merknader økes, og det blir vanskeligere å komme gjennom med en «feilfri» bil. Trafikksikkerhetsmessig er dette bra for alle trafikanter.

Flere sjekkpunkter
Fra i år skal også flere av de elektroniske sikkerhetssystemene i bilen sjekkes, og vil da få frem feil som tidligere ikke kom frem. Strengere regler gir flere sjekkpunkter enn tidligere, og vil si mye mer om bilens tilstand enn før.

Antall kontrollpunkter økes fra 85 til ca. 150 fra 1. januar 2015. Fram til da er endringene «bakt» inn i de nåværende 85 punktene. Les mer om kontrollpunktene i faktaboksen til høyre.

EU-kontroll intet salgsargument
Det er viktig at bilen er godkjent og trafikksikker, men EU-kontroll er ingen kvalitetskontroll.

Skal du selge eller kjøpe en bil er det lurt å investere i en tilstandsrapport eller en NAF-test.

Stort sett uendret siden den kom
EU-kontrollen ble i sin tid innført som en følge av at Norge ble tilknyttet EU gjennom EØS-avtalen på slutten av 1990-tallet, og har stort sett vært uendret siden den tredde i kraft 1. januar 1998, så det var på høy tid med fornyelse. Bilparken og bilenes elektronikk derimot har forandret seg mye på de 16 årene kontrollen har vært i Norge.

Bakgrunnen for innføringen av de strengere reglene er at kontrollen skal bli mer lik den kontrollen som gjennomføres i EU i dag og baserer seg på kommisjonsdirektiv 2010/48/EU. Direktivet ble innført delvis fra 1.januar i år, og innføres for fullt fra 1. januar 2015.

Slik får du gratis varsling om EU-kontroll!

Bestill EU-kontroll på nærmeste NAF-senter