Har du hørt om vinterfelg? Ikke mange har det, men valg av felg er nesten like viktig som å ha riktige dekk for vinterkjøring.

Hva er en vinterfelg? Den har en annen lakk som tåler veisalt og er designet slik at snøen ikke pakker seg like lett i felgen. Med en vinterfelg blir det mye enklere å spyle vekk salt på bremser og bremseskiver. Rust på baksiden av bremseskiver er utbredt og den vanligste anmerkningen på EU-kontroll. Grundig rengjøring gjennom vinteren forebygger mot rust.

Mer slitasje uten vinterfelg

Sommerfelger på vinterføre gjør at du må regne med større slitasje. Sikkerheten kan også bli dårligere. Om du kjører i snø som pakker seg i felgen, vil snøen fryse til is fordi felgen er litt varmere enn omgivelsene. Dette kan gi ubalanse i hjulet som påvirker kjørekvaliteten og gi vibrasjoner i rattet.

Kromlakkerte felger egner seg ikke til vinterkjøring fordi denne lakken reagerer på veisaltet. Lakken til krom-felger er også svakere slik at felgrens kan skade kromlakken.

Alle felger bør behandles og forsegles

Aluminiumsfelger har en utfordring med at hjulbolter og hjulmuttere er lagd av stål som ikke er spesielt glad i fuktighet og salt. Både boltene og felgen bør derfor behandles med en forsegler før man setter hjulene på bilen når vinteren kommer.

- Dette er enkelt å gjøre. Først sprayer man forsegler på den ene felgsiden og lar den tørke over natta. Dagen etter tar man den andre siden. Det er viktig å gjøre det på baksiden av felgen også fordi der blir skitten sittende gjennom hele vinteren. Forseglede felger hindrer at skitt, søle og bremsestøv fester seg, sier Jan Ivar Engbretsen i NAF.