– Dette er foreløpig gode nyheter for norske bileiere, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Utbedringen har fjernet jukseprogrammet på denne motortypen i de testede bilene. Samtidig kan man ikke trekke noen generelle konklusjoner for alle de tilbakekalte bilene.

- Men dette gir en pekepinn på at utbedringene fungerer. Så vi oppfordrer de berørte eierne å gjennomføre utbedringen når de får innkalling, sier Inger Elisabeth Sagedal, - Så blir det spennende å se hvordan det går med de andre rammede motortypene når vi og våre søsterorganisasjoner får testet dem, fortsetter hun.

Testene er gjennomført i regi av FIA som NAF er en del av. Det er bilklubbene i Tyskland (ADAC), Østerrike (ÖAMTC) og Sveits (TCS). Bilene som er testet er Volkswagen Golf 2,0 TDI og Audi A4 2,0 TDI med 6-trinns manuell girkasse og start/stopp-system. De ble testet før og etter utbedring etter den europeiske testsyklusen (NEDC) og reell testkjøring på veien. I tillegg til å måle utslipp, drivstofforbruk og motoreffekt, ble bilenes kjøreegenskaper testet.

- Vi er glade for å være del av et system der vi kan delta i seriøse og grundige tester. Siden det ikke finnes tilsvarende testfasiliteter i Norge, er det gull verdt å kunne samarbeide med våre større søsterklubber i Europa, sier Sagedal.

I syklustesten var det ingen signifikante forskjeller på utslipp av NOx og CO2 eller drivstofforbruk. Under testene med reell kjøring, var NOx-utslippet betydelig lavere etter utbedringen av motoren. Med den nye programvaren ble NOx-utslippet redusert med 12 prosent på Audi-modellene og 36 prosent på VW Golf.

- Under kjøring utenfor testlaboratoriet ser det ut til at endringene gir miljøgevinst, samtidig som drivstofforbruket er som før, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.