NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC skal teste berørte biler ved alminnelig kjøring før og etter utbedring for å se om det har skjedd noe med bilens motor og yteevne. Testprogrammet er basert på ADAC sine grundige tester av biler i reell bruk. Det ønsker NAF å delta i.

- Vi og ADAC ser behovet for å teste mer enn utslipp og forbruk, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Mer enn en test for typegodkjenning

Det tyske biltilsynet (KBA) vil kjøre syklustester av forbruk og utslipp for at de berørte bilene skal bli typegodkjent, men disse sier lite om hva endringene har å si for vanlig bruk av bilen. De grundige testene til ADAC er derfor viktige for å sikre at bilene ikke yter og presterer dårligere etter utbedring.

- Volkswagen sier at bilene skal ha de samme prestasjonene etter utbedring. Dette tester vi, og forhåpentligvis er det ingen endringer, sier Sagedal. - Dersom testprogrammet viser at det er vesentlige endringer i kvalitet og yteevne på bilene, vil vi følge dette opp på vegne av våre medlemmer, sier Sagedal.

To av hver motortype testes

I testene som skal gjennomføres, har ADAC henvendt seg til sine medlemmer for å få tak i biler. Det er satt opp en rekke krav til bilene, og testemetodene følger velprøvde testprosedyrer. Totalt skal seks biler testes; to av hver av motortypene det har vært jukset med. Bilene blir testet både før og etter utbedring.

Lever bilen til utbedring

Alle som har fått beskjed om utbedring, må levere inn bilen. Veimyndighetene her i Norge har nemlig bestemt at uten modifisering og utbedring, vil ikke bilen bli typegodkjent.

- Utbedringen tar ikke lang tid og den norske importøren har lagt et effektivt løp for utbedringene. Lever bilen, ta en kopp kaffe og unngå avskilting, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.