2000-tallet
2000 | Antall medlemmer var 416 500 og kontingenten var på 665 kroner. Tre veibøker har hittil kommet ut: 2001, 2004, 2007. |
2001 | Nødtelefonene på Strynefjellet er historie. Mobiltelefonene har overtatt. |
2003 | NAF Ruteplanlegger med kart for Norge, Sverige og Danmark. |
2006 | NAF Ruteplanlegger med kart for Europa. NAF får gjennomslaget mer miljøbasert bilavgiftssystem. |
2007 | NAF er Norges største aktør innen veihjelp og bilteknikk i det norske markedet. Vi rykker ut med veihjelp 165 000 ganger i året og har over 500 veihjelpsbiler til disposisjon. |
2008 | NAF passerer igjen den magiske grensen på 500 000 medlemmer |
2009 |
NAF velger Statoil Norge som ny samarbeidspartner og leverandør av drivstoff til medlemmene. |
1990-tallet
1990 | Antall medlemmer var nå 468 000 og kontingenten var på 395 kroner. Tre utgaver av veiboka kom ut dette tiåret: 1992, 1995, 1998. Nyskapningen NAF Shop kom dette året. Veitjenesten noterte seg for 67 500 assistanser. |
1991 | Radio MOTOR ble solgt. |
1993 | Statoil-avtalen avløst av avtaler med Esso og Shell. |
1994 | NAF feirer 70 år. Det var OL og NAF var på plass: NAF reparerte vannpumpa på Hillary Clintons BMW. |
1995 | Veiboka kom i ny form: plastomslaget var borte og alt materiell digitalisert. Testetjenesten sertifisert etter ISO-standard. NAFs vrakpant vedtas i Stortinget: 6000, men dette gjaldt bare for et år. Historiens første kvinnelige NAF-direktør, Monika Juul. 16 NAF MC-klubber var etablert. |
1997 | NAFs reisebyråkjede ble solgt til Flyspesialisten etter ett års samarbeid. |
1998 | Nye EØS-regler om kjøretøykontroll. NAFs testestasjoner ble godkjent som EU-kontrollør. |
1999 | NAFs første miljøpolitiske program ble vedtatt. |
1980-tallet
1980 | Antall medlemmer var nå 441 000 og kontingenten på 165 kroner. Tre utgaver av NAF Veibok kom på åttitallet: 1982, 1985 og 1989. Alle utgavene hadde over 600 000 i opplag. 2,7 millioner ytelser utført av teknisk avdeling. 10 304 fikk juridisk veiledning. |
1982 | ”Radio MOTOR” som var eid og drevet av Lokalavdelingen i Oslo, kom på lufta. |
1983 | Samarbeid NAF-Norol (Statoil) ble etablert. |
1984 | Campingavdelingen omfattet 616 campingplasser. |
1985 | Medlem nr. 500 000 meldte seg inn. |
1986 | Foreløpig medlemsrekord med 537 000 medlemmer kom dette året. ”Radio MOTOR hadde 125 000 lyttere. |
1988 | Internt motto: NAF ordner alt! NAF hadde nå 17 reisebyråer, fire nye etablert dette året. |
1989 | NAF foreslo vrakpant på 6000 pr. vrak. |
1970-tallet
1970 | Antall medlemmer var nå 222 700 og kontingenten var på 54 kroner. Fire veibøker kom ut i dette tiåret: 1970, 1973, 1976 og 1979. |
1974 | NAF fylte 50: Alle medlemmer fikk boken ”Rett og urett i trafikken”. Nytt emblem med sort løve og NAF på gul bunn. Den første helårs øvingsbanen ble åpnet i Orkanger. ”Med bil i Europa” kommer i sin første utgave. |
1975 | NAFs 25 veipatruljebiler tilbakela 460 000 kilometer og utførte 5070 assistanser. |
1976 | NAF Alarmsentral blir etablert i Oslo. Det ble inngått avtale med Viking Redningstjeneste. |
1977 | Campingavdelingen omfattet nå 574 plasser. |
1978 | NAF inngikk avtale med Vegdirektoratet om utbygging av øvingsbaner. |
1979 | NAF passerte 400 000 medlemmer i november, og MOTOR hadde 900 000 lesere. |
1960-tallet
1960 | Antall medlemmer var nå 78 700 og kontingenten var nå 40 kroner. Tre veibøker ble utgitt på 1960-tallet: 1961, 1964 og 1967. Fra 1964 kom veiboka med plastomslag. Årets leirplasshefte (camping) omfattet 316 leirplasser, 111 av dem var med vannklosett. En egen juridisk avdeling ble opprettet. |
1961 | Veipatruljer på 19 strekninger. |
1964 | NAF Reisebyrå så dagens lys, og den første testestasjonen i Oslo ble åpnet. Den første testebussen besøkte avdelingene. |
1966 | Motortidende ble til MOTOR. |
1969 | NAF-medlem nr. 200 000 meldte seg inn. |
1950-tallet
1950 | Antall medlemmer var nå 20 000 og kontingenten var satt ned til 15 kroner. Det kom ut fire veibøker dette tiåret; 1951, 1953, 1955, 1958. |
1953 | Norsk Bilforsikring, Gjensidig, fylte 30 år. |
1954 | NAF startet den første veipatruljen – Dovre og Hardangervidda, og innen 1975 hadde NAF hele 25 veipatruljer på forskjellige strekninger. |
1955 | NAF investerte i en BSA 650 kubikk motorsykkel – Golden Flash med sidevogn. Den skulle patruljere Haukelifjell. |
1956 | Seks motorsykler fra NAF i veipatrulje, Landeveiens riddere! Norges første nødtelefon ble satt opp av NAF på Strynefjellet. Ytterligere seks nødtelefoner kom dette året. |
1958 | Parkometrene kom – de nye skatteoppkreverne! |
1940-tallet
1940 | Antall medlemmer var nå 10 100 og kontingenten var fortsatt 20 kroner. NAF Veibok kom ut i to opplag dette tiåret: 1947 og 1949. Krig og bensinmangel førte til alternative drivstoff og NAF ga gode råd om generatordrift. |
1943 | Myndighetene nedlegger Motortidende (dagens MOTOR). |
1945 | Motortidende for juni hilste de 11 000 medlemmer med en Volvo-annonse som lover at de nye Volvo-biler kommer snart. NAF-lokomotivet var i siget igjen. Organisasjonens hovedoppgave var å bistå ved erstatninger og tilbakeføring av rekvirerte biler til eierne. |
1930-tallet
1930 | Antall medlemmer var nå 4600 og kontingenten satt ned til 20 kroner. Ny Veibok kom ut og ble fulgt av fire til i dette tiåret. Norsk Motorblad ble etablert som NAFs medlemsblad. |
1932 | Bensinavgiften ble fordoblet til seks øre pr liter. |
1933 | NAF startet eget tidsskrift under tittelen ”Norsk Motortidende” bedre kjent som MOTOR. |
1935 | NAF innledet samarbeid med Norsk Bilforsikring, Gjensidig. |
1920-tallet
1924 | Norges Automobil-Forbund (NAF) ble stiftet 21. mai med et medlemstall på 400 personer. Medlemskontingenten var på 30 kroner. |
1925 | NAF ble medlem av AIT – Alliance Internationale de Tourisme. En forsikringskomité ble nedsatt. |
1926 | Bensinavgiften ble innført. Ny motorvognlov med fartsgrenser: 25 km/t i by, 35 på landevei, 12 km/t i skarpe kurver. Stortinget skal hvert år fastsette veiavgiftene. NAF er aktive i sin motstand mot for høye avgifter. |
1928 | NAFs første veibok ble publisert. |