Hvorfor gjør NAF dette?

Vi ønsker å bidra til at lokalavdelingene styrker sin posisjon og skaper lokalt engasjement i sitt nedslagsfelt på den mest effektive måten. Det betyr at vi må bruke en plattform der de fleste allerede er. Og de fleste er på Facebook!

Gå direkte til guiden her!

Mange lokalavdelinger og MC-klubber er allerede på Facebook, og mange er flinke med å legge ut innhold. Men det er viktig at vi fremstår som et helhetlig NAF. Dette er viktig for merkevaren NAF, og til syvende og sist medlemsrekruttering. En skikkelig satsing på Facebook kan gi lokalavdelingen flere medlemmer og flere tillitsvalgte, og skape blest om avdelingen eller MC-klubben! NAF sentralt får jevnlig spørsmål om Facebook, og vi ønsker med dette opplegget å gi dere det beste grunnlaget for å lykkes.

Hvordan gjør NAF dette?

Sammen med Digital Opptur AS har vi utarbeidet en guide som skal hjelpe lokalavdelingene og MC-klubber til å opprette Facebooksider og vedlikeholde dem. Opplegget er testet ut og pilotert av noen av lokalavdelingene og MC-klubbene selv i en pilotperiode.

Hensikten med Facebook-satsingen kan sammenfattes slik:

  • Vi vil bidra til at flest mulig lokalavdelinger skal på Facebook.
  • Alle lokalavdelinger som er på Facebook skal følge NAFs retningslinjer og maler.
  • Hver lokalavdeling eller MC-klubb utnevner én eller flere Facebookredaktører som blir medlem i en lukket redaktørgruppe.
  • NAF sentralt og Digital Opptur bistår lokalavdelingene med tips og råd og forslag til innhold på Facebook, men hensikten er at all informasjonen dere finner på denne siden skal være mer enn nok til å klare seg selv.
  • All informasjon om lokalavdelingens aktiviteter, slik som arrangementer, nyheter og bilder fra arrangementer, skal legges ut på Facebook.
  • Facebook-sidene skal gjenspeile lokalavdelingen og menneskene, ikke det lokale NAF-senteret.
  • Alle lokalavdelinger skal bruke samme syntaks på navn på Facebooksiden. Det er bestemt at dette skal være NAF avd. Follo (eksempel). Altså NAF, «avdeling» forkortes avd. og steds( regionsnavnet skrives fullt ut. Mer om dette senere.

Slik fungerer opplegget

På denne siden finner du lenke til selve guiden. Selve siden er bygget opp tematisk, fra en enkel start med å opprette en Facebook-side, videre til bilder, innholdsproduksjon og sponsing av poster.

Mange av dere har allerede god erfaring med Facebook og kan mye fra før, og vil ikke trenge å følge alle stegene. Da kan man velge selv hva man ønsker å lære mer om. Husk likevel at det kan være gode tips og råd selv på de enkle stegene.

Hvert hovedtema beskrives på hvert snitt avsnitt. I tilknytning til avsnittet finner du følgende:

  • PDFer med selve veiledningen, steg for steg med skjermdumper. Du kan kikke på PDFen på skjerm, laste den ned og ta vare på den og eventuelt skrive den ut.
  • Det er også flere videoer som beskriver en del av stegene.

Hvordan kommer jeg i gang?

Hvis lokalavdelingen din ikke er på Facebook, er det bare å begynne fra begynnelsen i guiden. Det er viktig å få med seg starten, blant annet på grunn av navn på siden. Men aller først må det utnevnes en Facebook-redaktør, eller flere, og helst også en redaksjonskomité. Tips: Dette kan være en strålende oppgave for yngre medlemmer også. Dermed får man kanskje rekruttert nye inn i styre og stell i lokalavdelingen.

Her registrerer du Facebook-redaktør!

Facebook-redaksjonen må ha oversikt over alle aktiviteter og være litt journalister, og kunne sørge for kontinuitet. Brukerne mister fort interessen for en Facebook-side som aldri oppdateres.

Vi er allerede på Facebook, hva gjør vi da?

Guidene inneholder masse tips som dere garantert har bruk for, og det er lagt opp til å kunne lære om nokså avanserte funksjoner for dem som er mer viderekomne. Men det er viktig at dere går gjennom de første stegene for å se om dere har gjort ting riktig og slik vi ønsker at lokalavdelingene skal fremstå på Facebook.

Spesielt viktig er navnet på Facebook-siden deres. Det er bestemt, som nevnt over, at navnet på Facebooksiden skal følge bestemte regler. Det betyr for eksempel:

  • NAF avd. Moss og Omegn
  • NAF avd. Follo
  • NAF avd. Nord-Gudbrandsdal
  • NAF avd. Tromsø og Omegn
  • NAF MC Tromsø

Hvis dere har navnet Facebooksiden på en annen måte, må dette endres. Denne prosedyren finnes i guiden. Men det kan hende at dere ikke får lov til å endre navnet. Årsaken er rett og slett at siden deres har for mange følgere til at Facebook tillater dette. Man kan søke Facebook om navneendring, og dette vil NAF og Digital Opptur bistå med.

Hvilke krav stilles til oss i lokalavdelingene?

Vi trenger en oversikt over hvilke lokalavdelinger som følger guidene, og lokalavdelingens Facebook-redaktør. Skjema for dette finner du her. Redaktørene blir invitert til en egen Facebook-gruppe for redaktører, samt få tilgang til såkalte mockups. Dette er «tullesider» som ikke er offentlige, hvor vi kommer til å poste eksempler på arrangementer, avstemminger, veggposter, bildegallerier og mye annet.

Gå direkte til guiden her!

I tillegg er følgende viktig:

  • Facebook-sidene må gjenspeile lokalavdelingens eller MC-klubbens aktiviteter.
  • Det må produseres innhold som tekst, video eller bilder fra både gjennomførte, pågående og planlagte aktiviteter. I tillegg bør man poste relevant innhold man får fra andre, slik som aktuelle nyhetssaker, tips og råd fra NAF og lignende.
  • Lokalavdelingen eller MC-klubben må fortløpende moderere debatten som måtte oppstå, og svare på innlegg og direktemeldinger. Og husk at man som moderator opptrer som NAF, og ikke seg selv.

Hva koster guiden?

Grunnsatsen for å få tilgang til opplæringsopplegget er 1500 kroner i året for hver lokalavdeling eller MC-klubb. I tillegg vil Digital Opptur tilby en egen meny for lokalavdelinger og klubber som ønsker tilleggstjenester.