Det er mange som trenger veihjelp både i Norge og utlandet.

Feil drivstoff

Den store skrekken for mange er å fylle bensin på en dieselbil i et uoppmerksomt øyeblikk, og det skjer oftere enn du tror.

Nærmere 1 900 tilfeller av denne typen feilfyllinger ble registrert i NAFs assistansestatistikk fra april 2016 til april i år.

- Vi ser at dette er væravhengig. Med en gang det er knallblå himmel og solen steker, juni til august, koker det kanskje litt ekstra for enkelte, forklarer kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen og utdyper:

- Mange familier har to biler, der den ene går på bensin og den andre på diesel. Når man da plutselig bytter, henger ikke hodet alltid helt med. 

Ikke start bilen

Å fylle feil kan være en svært dyr affære, i alle fall hvis du ikke oppdager det før du har kjørt en stund eller bilen begynne å hoste og stopper av seg selv.

Bensin virker nemlig uttørrende på dieselmotorens finmekanikk. Da kan både dieselpumpen og dysene ryke og i verste fall motoren skjære seg.

- Jeg har hørt om verkstedregninger på godt over 100 000 kroner. Det er selvfølgelig fryktelig surt, forteller Engebretsen.

Oppdager du at du har fylt feil, må du for all del ikke starte bilen, ikke en gang for å flytte den fra pumpene.

- Få hjelp til å dytte bilen vekk fra pumpene, og kontakt bilbergere som kan frakte bilen til et verksted. Da slipper du unna med å rense tanken. Det er langt rimeligere, omkring 3 500-6 000 kroner, forteller Engebretsen.

Det smarte tanklokket SoloDiesel hindrer også at dette skjer. Det får du kjøpt i NAF Butikken og på alle NAF-sentrene.

Veihjelp uansett årsak! NAF gir deg veihjelp uansett årsak, også når du leier bil. Rabatter på overnatting, leiebil og opplevelser 
Bli medlem i dag

Ha med reservenøkkelen

Det motsatte, bensin på dieselbiler, skjer til sammenlikning nokså sjeldent. NAF registrerte i underkant av 100 henvendelser angående dette i samme periode.

Det er derimot langt mer vanlig å kjøre bilen tom for drivstoff eller rett og slett rote bort bilnøkkelen.

Engebretsen anbefaler at du tar med reservenøkkelen når du reiser på langtur og at du passer ekstra godt på den.

- I tillegg til at det er mye styr der og da, har du en ekstra jobb når du kommer hjem. Reservenøkkelen må nemlig også kodes om. 

En ny nøkkel kan koste opp mot 8 000 kroner. NAF-medlemskap med veihjelp inkluderer blant annet en nøkkelforsikring, som dekker nettopp denne type utgifter.

Vær trygg på bilen

Flatt batteri er en annen gjennomgående utfordring, da spesielt om vinteren. Vil du unngå trøbbel med dette på tur, råder Engebretsen å vedlikeholdslade batteriet før du reiser.

- Har du en lader slik at du kan gjøre det hjemme, la batteriet stå og lade opp over natten. Mange bensinstasjoner og alle verksteder kan også hjelpe deg med dette.

Enkelte opplever også en punktering. Da er det fint å vite at man har reservehjul og vet hvordan det skal byttes, eller kjenner til hvordan man bruker tettestoffet og kompressoren.

- Det kan ellers raskt bli to stressende situasjoner på en gang. Du må både skifte hjul eller tette hullet, og forholde deg til andre trafikanter, sier han og legger til: 

- Det er heller ikke uvanlig at man oppdager først når man står der at man mangler verktøy eller at jekken har rustet fast. Gå over alt utstyret og bli kjent med bilen, så får du garantert en langt hyggeligere bilferie.

NAF-appen «Bilen min» hjelper deg å ta vare på bilen gjennom hele året. Her blir du blant annet minnet på EU-kontroll og får tilgang til gode artikler og videoklipp som lar deg holde bilen i toppform.