Veihjelp uansett årsak! NAF gir deg veihjelp uansett årsak, også når du leier bil. Rabatter på overnatting, leiebil og opplevelser 

Les mer om medlemskap med veihjelp

Flere ladestasjoner

Elbil har på kort tid gått fra å være et godt bybil-alternativ og en nummer to-bil til å bli det foretrukne transportmiddelet for stadig flere, ikke minst takket være utbyggingen av hurtigladestasjoner rundt om i landet.

Elbilens batteriteknologi har også gjennomgått en rekke forbedringer de siste årene. De aller fleste elbilene du får kjøpt i dag byr derfor på en rekkevidde på 300 til 500 kilometer.

Det gjør at disse bilene egner seg også for langturer, for eksempel i sommerferien. Foreløpig krever det likevel noe mer planlegging av deg i forkant av turen enn med bensin- og dieselbil.

Rekkeviddeangst

Elbilenes faktiske rekkevidde avhenger av en rekke faktorer, blant annet utetemperatur, føre, antall passasjerer og hvor mye bagasje dere har med.

Kjørestilen og eventuelle oppoverbakker og fjelltopper dere skal forsere på turen, spiller også inn på hvor langt du kan kjøre før du må lade.

Det er derfor fint å bli godt kjent med bilen før du legger ut på langtur, slik at du får en bedre følelse med tilgjengelig rekkevidde.

Husk også at det kan være greit å legge inn en margin under planleggingen, for det hender at en ladestasjon er stengt eller av en eller annen grunn ikke fungerer.

Plages du av rekkeviddeangst, kan det lønne seg å kikke på NAF-medlemskap med Veihjelp.

I Norge får du nemlig gratis assistanse til å komme deg til nærmeste hurtigladestasjon hvis du skulle være så uheldig å kjøre batteriet helt tomt.

Lademuligheter

Reiseruten styres i stor grad av tilgangen på ladestasjoner underveis.

Det finnes i utgangspunktet to lademoduser eller -hastigheter, normal og hurtig. Disse sier noe om hvor fort du kan fylle opp batteriet.

Ved normal ladefart fyller du opp et tomt batteri på 6-8 timer. Det er typisk de laderne du har tilgang til hjemme. Hurtiglading lar deg derimot fylle opptil 80 prosent av batterikapasiteten på rundt 20-30 minutter.

Stadig flere hoteller og overnattingssteder tilbyr lademuligheter. Sjekk gjerne før du booker om dette er tilgjengelig, og også om det er mulig å reservere. I tillegg får du tilgang til kontaktpunkter i svært mange parkeringshus i dag.

I NAF Ruteplanlegger kan du se en oppdatert oversikt over tilgjengelige ladestasjoner, ladekapasiteten og kontakttyper. Her kan du også planlegge din reise med ladestasjonene som naturlige stoppunkter.

Ulike kontakttyper

Elbilutviklingen har gått såpass raskt at bilprodusentene ikke har rukket å enes om en felles ladestandard og kontakttype.

Før du legger ut på tur, må du derfor sjekke hvilke kontakttyper de ulike ladestasjonene har, og om du trenger å ha med en adapter eller overgangskabel.

I vår sak om ladestasjoner finner du også en oversikt over de vanligste kontakttypene.

Hva koster det å lade?

Mens Tesla-eiere lader gratis på dedikerte hurtigladestasjoner, må alle andre betale for å få tilgang til hurtiglading på veien.

Ladeprisene varierer noe fra de ulike tilbydere, blant annet avhengig av om du har abonnement, eller benytter deg av en ladebrikke eller en ladeapp.

Felles for alle er at du betaler per minutt eller for en viss mengde ladetid. Prisene ligger nå på ca. 1-4 kroner per minutt. I tillegg kan det enkelte steder også være en oppstartskostnad på omkring 8-10 kroner.

For å komplisere det hele ytterligere, er det ikke mulig å si nøyaktig hvor mye strøm du får i løpet av ett minutt hurtigladetid.

Det avhenger blant annet av hvor mange andre som benytter seg av anlegget samtidig, hvor mye strøm du har igjen, og ikke minst både utetemperaturer og temperaturen på selve batteriet. I tillegg kan et eldre batteri ta til seg lading dårligere enn en nyere utgave.

Ladeapper og ladebrikker

Grønn Kontakt og Fortum er de to største operatørene av hurtigladestasjoner i Norge.

Før du legger ut på tur, bør du derfor gjøre deg med kjent med hvilke operatører du kommer til å benytte deg av, og hva som skal til for at du får ladet på en mest mulig kostnadseffektiv måte.

Det kan være å bestille en egen ladebrikke, eller laste ned og registrere seg i en dedikert app.

Skal du bevege deg i utlandet, krever det ytterligere research da du må forholde deg til ulike operatører og betalingsmåter.

Gjør det gjerne i god tid før du har tenkt å reise, for da rekker du å bestille og få tilsendt betalingskort eller brikker som gjelder for de ulike løsningene. 

Kjørestil

Å kjøre økonomisk er enda viktigere med en elbil enn med tradisjonelle drivstoffmodeller for å få mest mulig ut av batteriet.

Rådene er i stor grad de samme for både el- og bensin- eller dieselbiler. Det gjelder å holde en jevn fart uten de store akselerasjonene. Elbil kan også generere strøm underveis, blant annet i nedoverbakker. Sett deg inn i hvordan din bil regenerer strøm.

Er det langt til nærmeste ladestasjon, kan du spare litt strøm ved å redusere effekten av klimaanlegget. Husk også at et kraftig lydanlegg kan kreve en del strøm underveis.

Flere konkrete råd til hvordan du kan kjøre smart og energieffektivt med elbil, får du i følgende artikkel.

Lei en elbil

Vil du teste hvordan det er å kjøre elbil, kan du leie denne for en kortere eller lengre tur.

Som NAF-medlem får du gode rabatter på billeie hos Hertz og Nabobil.no.

Den sistnevnte er en bildelingsordning, som lar deg velge mellom svært mange ulike biltyper, blant disse en rekke elbiler.

Les også: