Bilferie i utlandet kan være en fantastisk opplevelse, og gir deg full frihet til å kunne dra hvor du vil, når du vil. 

Fullstappede charterfly har kombinert med forbedret kjørekomfort gjort at mange velger bilen når ferien nærmer seg. Bilen gir deg en større frihet til å velge selv når du vil dra videre til neste destinasjon, men det er smart med noen forberedelser før du setter deg inn i bilen.

1. Dette gjør du om du får biltrøbbel

Får du trøbbel med bilen langs veien må du gjøre det som er påkrevd, altså at du setter på nødblink, tar på deg refleksvest og setter opp varseltrekanten lett synlig for andre trafikanter.

- Det mange glemmer er hvor ekstra forsiktig du skal være på motorveien. Aldri bli sittende igjen. Kom deg ut av bilen og gå på andre siden av autovernet et stykke unna bilen. Det skjer en del ulykker med havarerte biler som blir påkjørt bakfra, sier operasjonsleder Hanna Bonna-Elvesæter hos SOS/NAF.

- Jeg har selv opplevd at en jeg snakket med på telefonen ble påkjørt bakfra mens vi snakket sammen. Det gikk bra den gangen, men det er viktig å huske på at man må komme seg ut av bilen - men vær oppmerksom på trafikken som kommer i full fart når dere går ut av dørene, sier hun.

Når du har gjort dette, bør du skaffe hjelp. NAF-medlemmer med veihjelp kan ringe NAFs alarmsentral og forholde seg til en nordisk stemme som sitter klar til å hjelpe deg uansett hvor du befinner deg i Europa. Den norske Alarmsentralen vil ta seg av kontakten med den utenlandske bilbergeren, og har folk som snakker alle språk.

Om du er utenfor Norden og bilen ikke kan repareres innen rimelig tid til at du kan fullføre ferien, får du leiebil i inntil 30 dager. NAF kan også ordne med eventuell hjemtransport av bilen din om den ikke lar seg reparere.

Er du ikke NAF-medlem, kan du kontakte forsikringsselskapet ditt. Du må da belage deg på å betale en egenandel for veihjelpen i etterkant av ferien.

- Det er lurt å sjekke hva forsikringen dekker før du drar på bilferie. Noen forsikringer har begrenset veihjelpen til Norden, og noen dekker ikke nødvendigvis ikke leiebilen resten av ferien, men bare et begrenset antall dager, sier Bonna-Elvesæter.

- Kan du bli NAF-medlem etter ulykken inntreffer?

- Nei, du må ha vært medlem før uhellet inntreffer. Det nytter ikke å forsikre huset etter at huset har brent ned. Men det er fort gjort å bli medlem før du reiser, det er bare å legge inn betaling med kort med en gang, så har du gyldig medlemskap.

PS: Er det personskader skal nødnummeret i landet du besøker ringes.

2. Gjelder bilforsikringen i utlandet?

Enkelte land i Europa krever internasjonalt forsikringsbevis, kalt «grønt kort», for å tillate at du krysser grensen med bil. Grønt kort er et bevis for at du har gyldig ansvarsforsikring.

Du finner en oppdatert liste over hvilke land som krever grønt kort på Trafikkforsikringsforeningens sider.

3. Er du og bilen ferieklar?

Motorfeil er den vanligste årsaken til at norske bilturister blir stående langs veien, det kan derfor være smart å gjøre en gjennomgang av bilens tilstand før du legger ut på bilferie. En god tommelfingerregel for godt bilhold er å følge serviceintervallet på bilen.

- Det er ofte motortrøbbel for nordmenn som skal ut på autobahn, fordi de reiser av gårde med en bil som de ikke er vant med å kjøre i de hastighetene, som i tillegg er fullpakket og da tyngre enn vanlig. De har gjerne tatt Kielfergen over og gir full gass til bakkene ved Kassel der det sier stopp. Når du ikke er vant med å kjøre bilen i 180 kilometer i timen, er det lurt å varme opp både deg selv og bilen, sier operasjonsleder Hanna Bonna-Elvesæter.

- En annen klassiker er nordmenn som lager kø i venstrefilen. Vær flink å flytte deg helt til høyre, og følg med i bakspeilet hele tiden, sier hun videre.

Er du litt usikker på bilen er ferieklar, kan du ta en gjennomgang hos NAF eller andre aktører. God og fersk motorolje er også viktig.

4. Pakk feriebilen skikkelig

Usikret bagasje kan få fatale konsekvenser. Ta deg ekstra god tid til å sikre lasten skikkelig, og la aldri gjenstander ligge løse i bagasjerommet eller kupeen. Bruk festepunkter og stropper for å sikre lasten.

Den største og tyngste bagasjen skal ligge lavest og så langt frem som mulig for å gi lavt tyngdepunkt, noe som gir bedre kjøreegenskaper. I tillegg kommer ikke bagasjen i bevegelse ved bråstopp. Bagasje på 18 kilo kommer med et trykk på 540 kilo ved en bråstopp på 50 kilometer i timen.

Husk å ha refleksvest og varseltrekant er lett tilgjengelig.

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Bli medlem i dag