En sjåfør som ikke har sovet på ett døgn har en trøtthet i kroppen som tilsvarer én i promille.

Men når du skal ut på kjøretur, spesielt de lange turene, er det viktig å være uthvilt. Underveis er hyppige pauser helt vesentlig. I sommervarmen blir man ekstra sløv, særlig i biler uten klimaanlegg.

Menn dupper av fortest

Dobbelt så mange menn som kvinner dupper av bak rattet. Det viser en undersøkelse Infact tidligere har utført for NAF. Hele 34 prosent av mennene oppga å ha duppet av bak rattet. 17 prosent av kvinnene svarte det samme.

Vi blir ukonsentrerte når vi er trøtte og slitne. Som bilførere kan det få fatale konsekvenser. Når vi vet at 13 prosent av dødsulykkene på norske veier skyldes førere som sovner bak rattet, er alle nødt til å ta dette på alvor.

Kan sammenlignes med promille

Å være uthvilt som sjåfør er avgjørende for din egen og medtrafikantenes sikkerhet. 18 timer uten søvn tilsvarer 0,5 i promille. 24 timer uten søvn tilsvarer 1 i promille.

Det viser hvor viktig det er med god søvn når man er på bilferie og andre turer. Hvis du skal gjennomføre lange etapper, er det viktig å ta en energidupp på 15 minutter når du kjenner du er sliten. Hvis du har mulighet, ta også gjerne en rask dukkert. Finn nærmeste vann eller strand og kast deg uti. Et bad er oppkvikkende!

NAFs tips til feriesjåføren:

  • Vær uthvilt før du kjører
  • Blir du trøtt, stopp og ta en energidupp
  • Drikk mye vann
  • Spis lett. Frukt og grønt er bra for kroppen. Kjøtt og tunge måltider gjør deg trøtt fordi hjernen får tilførsel av stoffet serotonin som gjør deg slapp og uopplagt
  • Stopp ved et badevann og ta en forfriskende dukkert