Sjekk kjørelengden på grunn av:

  • Forsikringen din – kanskje den må justeres.
  • Hvis du har garanti på bilen din – er du fortsatt innenfor?
  • Serviceprogrammet – kanskje du må ta servicen før.

Sjekk forsikringen din

Alle har avtalt en kjørelengde med forsikringsselskapet sitt. Du velger den som passer best til ditt egen årlige kjørelengde. Kjører du over det du har avtalt, kan det få konsekvenser om du er uheldig og trenger å bruke forsikringen.

Bruker du vanligvis ikke bilen i jobb eller på norgesferie, er det fort gjort at du kommer til å kjøre lenger enn det du har avtalt. Da bør du regne inn det du tror du kommer til å kjøre i ferien og ta kontakt med forsikringsselskapet for å få oppjustert kilometerlengden din.

Kan få konsekvens for garantien

De som har en bil som er i garantiperioden bør også tenke på kilometerstanden. Varigheten på garantien på biler settes ut i fra antall år eller antall kilometer bilen har kjørt. Det vanligste er 5 år eller 100 000 kilometer. Noen bilmerker har både lenger tid og kilometer kjørt.

Nærmer bilen din seg utløp på kjørte kilometer, kan det være lurt å fremme eventuelle garantikrav før du kjører så mye lenger. Det er ikke enkelt å finne feil som dekkes av garantien på egenhånd. Med en garantiutløpstest er du bedre rustet overfor bilforhandleren, og det kan du ta på et verksted eller på ditt nærmeste NAF-senter.

Husk servicen

Det er viktig å følge bilens serviceprogram. Særlig om bilen fremdeles er i garantiperioden.  Er bilen innenfor garantitiden er det mye enklere å få gjennom krav senere om du har vært nøye med å gjennomføre serviceprogrammet.