Vinterstid er det kolonnekjøring på en rekke veier. Dette er uvant for mange.

Av hensyn til sikkerheten er det bare et begrenset antall biler som får være med i en kolonne. Brøytesjåførene har myndighet til å avvise trafikanter som de forstår kan få problemer. Det kan være personer som ikke har tilstrekkelig varme klær, kjøretøy som har tekniske mangler eller kjøretøy som ikke er tilstrekkelig «skodd» for slik kjøring (f.eks. med kjettinger).

Følg mannskapenes anvisninger

Det er svært viktig å følge brøytemannskapenes anvisninger. De har lokalkunnskap, kjenner værforholdene og vet hvordan veien ser ut og hvor godt den egner seg for kjøring på det aktuelle tidspunktet.

Det er bedre å komme for sent men velberget fram enn å snike seg gjennom en veisperring og kjøre på eget ansvar. Kjører du på egenhånd kan du risikere å møte en brøytebil i full fart i motgående kjøreretning, eller komme i veien for kolonnen som kommer fra den andre siden av fjellovergangen.

Veihjelp uansett årsak!

NAF gir deg veihjelp uansett årsak, også når du leier bil.  
Rabatter på overnatting, leiebil og opplevelser

Bli medlem i dag

Råd for kolonnekjøring

  • Ha lykt, slepetau og snøspade lett tilgjengelig i kjøretøyet
  • Det er lurt å ha med mat og varm drikke
  • La lufteanlegget forsyne frontruten med kald luft
  • Har du tåkelys, bruk dem (både foran og bak)!
  • Hold «øyekontakt» med bilen foran
  • Hold mest mulig jevn hastighet
  • Ikke kjør ut av kolonnen eller forsøk å snu
  • Dersom du må stoppe eller det blir stopp i kolonnen, må du ikke bevege deg bort fra bilen. Det kan være livsfarlig

Fyll opp med drivstoff!

Har du diesel- eller bensindrevet bil er det viktig å fylle opp tanken før du kommer til fjellovergangen. Det kan bli mye venting, og bilen bruker mye drivstoff på sakte kjøring over fjellet.

Blir bilen stående stille, spesielt i tunneler, bør du være forsiktig med å la bilen gå på tomgang på grunn av giftige avgasser. En tunnel med en mengde biler på tomgang kan bli farlig for alle, og det er ikke gitt at ventilasjonsanlegget klarer å ta unna all eksosen når køen står stille.

Om du blir stående og må stoppe bilen, kommer tepper og ekstra klær godt med.

Fyll opp med strøm!

Batteriets kapasitet reduseres i kaldt vær, men en elektrisk motor bryr seg ikke stort om det er kaldt. Elbiler er godt rustet til sprengkulde.

Kjører du elbil gjelder det å toppe batteriet før du ankommer fjellovergangen. Har du nok av strøm er elbilens store fordel at varmeapparatet bare kan gå når du blir stående stille. «Tomgang» med elbil bruker strøm, men gir ingen utslipp.

Men selvom varmeapparatet kan gå hele tiden, bør også elbilister ha med seg tepper og ekstra klær. Vinterkulde og varmeapparat gjør at bilen bruker adskillig mer strøm, og ingen ønsker å gå tom for «drivstoff» midt på fjellet.

Har du lite strøm igjen bør du skru av alt som rekker mye strøm, slik som varmeapparat, varmetråder eller varme i setene.