Hvordan skal bilen pakkes når man endelig skal ut på en etterlengtet ferie? Typiske ting er bager, kofferter, kjølebokser, spill og leker.

Enten du skal på sommerferie eller skiferie kan selv en kort tur med usikret last gi katastrofale følger ved en ulykke eller kraftig nedbremsing.

Vi har sett på hvordan en feriepakket bil med usikret last oppfører seg i en kollisjon, og rett og slett kollisjonstestet en feriepakket bil.

Resultatet ser du i filmen.  Ved å pakke bilen feil blir den raskt en dødsfelle.

På filmen ser du forskjellen på utstyr som er usikret i bilen som kolliderer i 50 km/t. Skiene brekker seteryggen og fortsetter fram mot dashbordet. De tunge alpinstøvlene og hjelmene blir farlige prosjektiler som kan drepe.

Dette er nok ganske vanlig for de fleste. Setet felles ned for å gi plass til tunge alpinski og utstyr før man skynder seg avgårde for å få mest mulig tid i bakken.
Foto fra ADACs video

I en kollisjon selv i ganske lav fart kommer de løse skiene farende gjennom kupeen, brekker seteryggen og fortsetter ferden framover.
Foto Fra ADACs video

Sikring med billige stropper

Ingeniørene i NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC tester på nytt, denne gangen med enkle lastestropper du får i hvilken som helst bilutstyrsbutikk. Stroppene tåler fint kollisjonen, og feriebagasjen holder seg der det skal. Legg merke til at også hjelmene sikres. Det holder å klikke inn hjelmens stropp rundt lastestroppen. Alpinstøvlene blir lagt på gulvet og nesten under setene.

Det er altså ingen spesielt avansert sikring av lasten, men en innsats på et par minutter med sikringsutstyr du får kjøpt billig.

Hvordan skal du sikre lasten riktig? Les våre tips nederst i saken!

Hva skjer med annet utstyr?

ADAC har også testet annet utstyr vi har for vane å laste inn i bilene våre, slik som vogner, kjølebokser og kofferter.

Hele videoen fra kollisjonstesten kan du se her.

Testbilen, en BMW 5-serie stasjonsvogn med modellkode E39, ble testet to ganger – med henholdsvis sikret og usikret last. Testen ble utført i henhold til normene DIN 75410-2 og ECE-R44. Den holder en fart på 50 km/t og bråstopper til stillestående på under 0,1 sekund.

I testbilen med usikret last satt føreren uten sikkerhetsbelte, og passasjeren med beina på dashbordet, som mange gjør på langtur. 

Følgende utstyr var på plass:

Antall

Gjenstand

Vekt per gjenstand

1

Kjøleboks

10 kg

1

Flaske med spylervæske

10 kg

1

Vogn

10 kg

3

Kofferter

25 kg

2

Hagestoler

5 kg

1

Hagebord

10 kg

2

Fluktstoler

4 kg

Diverse

Spill/tilbehør

5 kg

Totalt:

 

138 kg

*Nesten 190 kilo av BMW-ens nyttelast på 475 kg forble ubrukt (passasjerenes vekt: 150 kg)

Resultat av testen

Vår test viser tydelig at feil pakking gjør feriebilen til en skikkelig dødsfelle.Ved en bråstopp i 50 km/t utsettes bilen og dens innhold for inntil 24g. Det vil si at en gjenstand som normalt veier 20 kilo, vil ved 24g i 50 km/t bli til et dødsprosjektil på 480 kilo som farer framover i kupeen med en kraft på opptil 5000 Nm!

• Testbil med usikret last:
Kollisjonen starter normalt. Airbagene utløses raskt (etter 30-40 ms), men til tross for dette får føreren alvorlige og kanskje livstruende skader som følge av at hodet treffer frontruta med høy fart. Dette kunne vært unngått med sikkerhetsbelte.

Passasjeren er plassert slik mange velger å slappe av på langtur, med beina oppe på dashbordet. I sammenstøtet får passasjeren livstruende skader som følge av at hodet treffer kneskålene da airbagen utløses. 

Alt dette har skjedd på under 0,1 sekund! Og det er på dette tidspunktet feriebagasjen kommer flyvende som dødelige prosjektiler. Fører- og passasjerstol blir fullstendig deformert, som medfører store skader i rygg og ryggmarg. Attpåtil blir både fører og passasjer truffet av gjenstander som påfører dem ytterligere belastninger.

• Testbil med sikret last:
Her er både fører og passasjer plassert korrekt i bilen med sikkerhetsbelter. Lasten i bagasjerommet er sikret med stropper, og fluktstolene i baksetet er festet med sikkerhetsbeltene der.

Resultatet er helt annerledes. Fører og passasjer blir slengt framover og tatt i mot av hver sin airbag. Hodet til føreren treffer ikke frontruta nå som sikkerhetsbeltet er festet. Den sikrede lasten beveger seg framover, men ingen gjenstander når fram til forsetene. Etter under 0,4 sekunder er all last tilbake i sin opprinnelige posisjon. En ekstrem forskjell fra bilen med usikret last.

Testen viser at det å ta seg litt ekstra tid og sikre lasten skikkelig kan redde liv!

Viktige råd når bilen skal pakkes

  • Fell ikke ned bakseteryggen dersom det finnes andre alternativer. Ryggen gir beskyttelse og separerer kupeen fra bagasjerommet.
  • La aldri gjenstander ligge løse i bagasjerommet eller i kupeen. Fest dem godt inntil bakseteryggen, eller inntil forseteryggen dersom du har noe på gulvet i baksetene.
  • Hvis baksetene ikke er i bruk, fest setebeltet slik at det hjelper til å holde ryggen på plass ved en kollisjon.
  • Fordel vekten likt og plassere tunge gjenstander nederst under andre ting.
  • Særskilt tunge gjenstander bør oppbevares nede i fotbrønnen.
  • Bruk ledige sikkerhetsbelter også til å feste last hvis mulig.
  • Bruk tilgjengelige festepunkter og stropper for å sikre lasten
  • Hvis mulig, putt løse gjenstander i oppbevaringsbokser
  • Bruk tepper o.l. til å pakke inn skjøre gjenstander
  • Sjekk tillatt akseltrykk og anbefalt lufttrykk i dekkene
  • Bruk tepper eller lignende sammen med stropper for å hindre at mindre gjenstander kommer flyvende
  • Ta deg generelt ekstra god tid og sikre lasten skikkelig