På få år har den drøye åtte kilometer lange strekningen som knytter sammen Averøy kommune og nyskapningen Hustadvika kommune i Møre og Romsdal blitt en skikkelig turistmagnet. Hvert år kommer turister i titusenvis fra inn- og utland for å oppleve den elegante veien med sine mange broer over en serie øyer ytterst mot havet.

Flertallet av disse kommer selvfølgelig om sommeren, men undertegnede reklamerer også gjerne for en vintertur. For dem som husker de dramatiske TV-bildene fra mars 2019 da det store cruiseskipet Viking Sky på å bli blåst på land langs værharde Hustadvika, kan jo det virke som et dårlig tips. Heldigvis klarte dyktige bergingsmannskaper å hindre at skipet havarerte, og det hele endte overraskende bra. Mange andre skipsforlis langs den utsatte Hustadvika har dessverre hatt mye dårligere forløp og kostet mange liv.

Men Hustadvika har mange ansikter. Den kan absolutt være vill og voldsom, men har også mykere sider. Da jeg kjørte der sist januar var det den varme og vennlige Hustadvika jeg opplevde. Værmeldingene hadde varslet både regn og vind, men forholdene var nesten stikk motsatte. Min fjerde tur langs Atlanterhavsveien ble derfor en kopi av alle de foregående, sol og blå himmel, og nesten ingen vind. Siden jeg hadde tenkt å lage en reportasje om den voldsomme siden av Hustadvika denne gangen ble jeg nesten litt skuffet, men bare litt. Det er rart med det. Å bli skuffet over flott vær midtvinters på stormfulle Hustadvika går ikke an.

Hustadomr  langs FV6060 0121 (5) b.jpg

Det vakre Hustad-området er absolutt verdt et besøk også på vintersrtid.

Istedenfor saltlake på bilen etter hissig bølgeskulp over steinfyllinger og bruer, fikk jeg derfor med meg en vakker solnedgang mellom Hustadvika og Averøy kommuner. Den drøye åtte kilometer lange spektakulære kjøreturen over Lauvøyfjorden er en opplevelse uansett. I følge Veivesenets folk i Møre og Romsdal er det for øvrig svært sjelden at Atlanterhavsveien er stengt, bare en gang hvert tredje til fjerde år.  Mulighetene til å kjøre veien under varierte forhold er derfor gode.

Din sak er vår sak!

Vi kjemper for at du skal kunne reise enklere, rimeligere og tryggere.

Få mer informasjon

Start i Bud

På strekningen over Lauvøyfjorden er veien bygget opp med både steinfyllinger og spektakulære bruer som en slags kystens berg- og dalbane. Dette gjør at det er en spesiell opplevelse å kjøre den. I september 2005 ble Atlanterhavsveien kåret til "Århundrets byggverk" av tidsskriftet Byggeindustrien. Over 50 000 mennesker deltok i avstemningen. Atlanterhavsveien har også blitt kåret til verdens fineste bilvei av den britiske avisen The Guardian.

Med hederspriser og omtale kommer turister, og med imponerte turister kommer flere turister. Tilstrømmingen ble heller ikke mindre av at Atlanterhavsveien i 2012 fikk status som Nasjonal turistveg.

Det er dessuten ikke bare de drøye åtte kilometerne med den opprinnelige strekningen som er blitt turistvei. Turistveien starter i det tradisjonsrike fiskeværet Bud, og fortsetter gjennom et rikt kystkultur-landskap langs den barske Hustadvika, som altså har utfordret sjøfolk gjennom alle tider. Underveis er det mange gode grunner til å stoppe.

For de historisk interesserte er for eksempel både Bud, Kjekstad, Hustad kirke og området rundt, og Nerland vel verdt å dvele ved. Vit også at selskapet Ny Jord kjøpte opp egnede nydyrkingsjord over hele landet, og de flate områdene langs Hustadvika var et av de største nydyrkingsprosjektene i landet tidlig på 1900-tallet.

Atlanterhavsveien, Storseisundsbrua omr 0121 (5) b.jpg

Titusener av turister besøker den verdensberømte veien hvert år.

Ved de stedene som turistveiprosjektet har anlagt rasteplasser og utsiktspunkter, er det også lurt å stoppe opp.

På de lange fyllingene der veien er lagt på over Lauøyfjorden, kommer bilisten dessuten på kloss hold av vannkanten. Der er det nesten som å kjøre bil i fjæra, omgitt av måkeskrik og fiskevak.

Jeg har altså fremdeles ikke opplevd turen på en stormfull vinterdag hvor sjøsprøyten vasker over veikanten og rokket dekker broene, men vil jo tro at det også har en særpreget sjarm, i hvert fall etterpå …

Skulle egentlig vært jernbane

Atlanterhavsveien er et imponerende byggverk, og enda mer imponerende er det at planene for å skape en farbar forbindelse over disse øyene faktisk dukket opp så tidlig som i 1909. Ja, da var det selvfølgelig ikke tale om bilvei, siden det var heller smått med den slags kjøretøyer her i landet på den tiden. Det ble faktisk snakket om å anlegge jernbane her helt ute i havet for å binde samfunnene på Vestlandet tettere sammen.

I 1909 stod Bergensbanen klar, og i 1914 ble det bestemt å bygge Raumabanen til Åndalsnes. Hva var da mer naturlig enn å fortsette jernbanebyggingen langs Vestlandskysten? Jernbaneplanene levde en stund og ble faktisk skrinlagt for godt først i 1935. Gradvis ble de erstattet av ideen om bilvei.

Planleggingen av veistrekningen kom i gang for alvor på 1970-tallet. Byggingen startet 1. august 1983. og 7. juli 1989 var veien ferdig. Den egentlige Atlanterhavsveien er et 8 274 meter langt veistykke på FV64 mellom Vevang i Hustadvika og Kårvåg i Averøy som avløste fergesambandet mellom Ørjavik og Tøvik i de to kommunene.  Dette anlegget består blant annet av åtte bruer på til sammen 880 meter, og går over en hel del holmer og skjær. Veien kostet 122 millioner 1989-kroner og var delvis bompengefinansiert. Bommen ble fjernet i juni 1999.

Vil du vite mer?

Veien er beskrevet i detalj i NAF Veibok, i Vakre bilturer i NAF reiseplanlegger og ikke minst i boka: Norges vakreste bilturer som kom i ny utgave i 2020, utgitt i et samarbeid mellom forlaget Vigmostad og Bjørke og NAF.