En vandring gjennom utstillingen var som å kjenne på gleden ved å møte gamle venner, noen vi hadde være glade i. Ikke visste vi at vi hadde hatt et kjærlighetsforhold til Volvo PV 544 fra 1959 eller en Peugeot 404 fra 1964, men det må vi ha hatt – så stor som gjensynsgleden var.

– Du er ikke den eneste som har denne opplevelsen, fortalte museumsvert Stian Tranung som ønsket oss velkommen inn.
– Mennene er ofte begeistret fra start, mens damene gjerne er litt mer reservert, men husets frue kan gjerne være den som bruker lengst tid på en runde i utstillingen, fortsatte Stian.

Peugeot 404 RS.jpg

De var ikke i flertall, men noen mente dette var verdens beste bil. Peugeot 404 med soltak, fra 1964 Foto: Reidar Stangenes

– Som formidlere får vi som oftest beholde ordet når vi forteller om kuriositeter og historiske kjøretøy, men når vi kommer til kjøretøy fra de besøkendes egen barndom og ungdom, kommer vi ikke til ordet. For oss er det en fantastisk opplevelse at biler, motorsykler, ja, til og med sykler kan vekke så mange gode minner. Slik bil hadde bestefar, far, en onkel eller en nabo, og jeg husker godt, forteller han.

– Flere kvinnelige besøkende blir ofte litt stillere, og vi tror de minnes sin første kjæreste, som for alt vi vet hadde en Renault Dauphine fra 1961. Mannens reaksjon på akkurat denne bilen, er hvor smale garasjene var i gamle dager. Ikke så rart det, denne bilen var ikke stort mer enn en og en halv meter bred, smiler Stian.

Stian Tranung, museumsvert. Foto Morten reitenNorsk Vegmuseum.jpg

Museumsvert Stian Tranung, Foto: Morten Reiten/Norsk vegmuseum

Det er heller ingen fare for at barna skal kjede seg mens de voksne går en runde gjennom bilens og sin egen historie. Barna kan bruke hele tiden rett innenfor inngangsdøra. I en lang glassmonter finner vi 713 modellbiler fra tidligere samferdsminister Kjetil Solvik-Olsen sin store samling.

– Vi ser på fingermerkene hvilke biler som skaper størst begeistring, sier Stian.

Norsk vegmuseum

Historien om vegen er en viktig del av landets historie. Hovedbygningen på Norsk vegmuseum har en stor permanent utstilling der du ser hvordan veier oppsto, hvem som bygget dem og hvem som brukte dem opp igjennom historien. Du møter en småfrekk skyssgutt, og du hører hvordan bøndene klaget når kongen befalte dem å arbeide på veien.

Her får du også prøvd deg som brusprenger, og sitte i en stor åpen Cadillac og la noen ta bilde av deg. I utstillingen Drift kan du krype gjennom en spøkelsestunnel, lete etter museumsmus og finne hemmelige rom samtidig som du kan lære om alt det som vegmuseet driver med. Arkeologi, magasin, dokumentasjon, restaureringer og innsamling. I museumsbutikken selger de snacks og mineralvann.

Din sak er vår sak!

Vi kjemper for at du skal kunne reise enklere, rimeligere og tryggere.

Få mer informasjon

Norsk kjøretøyhistorisk museum

Norsk kjøretøyhistorisk museum viser en stor utstilling av biler, motorsykler, mopeder og sykler fra begynnelsen av 1900-tallet og frem til 1990-tallet. Hovedvekten er lagt på vanlige bruksbiler, og gir et bilde av hva som har rullet på norske veier fra bilens barndom frem til våre dager. Utstillingen viser også flere unike norskproduserte kjøretøy fra de mange forsøk på å starte bil- og motorsykkelproduksjon i Norge.

1951 Rover P4 foto RS.jpg

1951 Rover P4 og 1959 Volvo PV544. Den siste er speedwaylegenden Leif «Basse» Hveem sin privatbil. Foto: Reidar Stangenes

Museet ved Hunderfossen har tre avdelinger; Norsk vegmuseum, Norsk kjøretøyhistorisk museum og Norsk fjellsprengningsmuseum. Fjellsprengningsmuseet er stengt i vinterhalvåret.

Alle museumsbesøk er en tidsreise – ved Norsk vegmuseum reiser vi tilbake til en tid hvor vi ikke var så opptatt av å måle tiden. God tur!