Kort fortalt:

  • Trykket i dekkene avtar med tiden.
  • Dekkene slites raskere og skjevt ned med feil luftrykk.
  • Mål lufttrykket når dekkene er kalde.

Sjekk trykket oftere enn du tror

Kjører du med feil lufttrykk vil dekkene dine slites raskere og skjevt ned. Det påvirker drivstofforbruket og utslippet, og kjøreegenskapene blir dårligere.

Egentlig bør du sjekke lufttrykket en gang i måneden. Trykket avtar nemlig med tiden.

Riktig trykk og temperatur

Hvor stort trykk som skal i dekkene, varierer fra bil til bil. Er du i tvil om riktig lufttrykk, sjekker du instruksjonsboka som ligger i hanskerommet ditt, eller i tabellen i døråpningen på sjåførsiden.

Var det ti varmegrader den dagen du la om til vinterhjul, vil lufttrykket ved 20 kuldegrader være 0,3 bar lavere. Lufttrykket synker med 0,1 bar pr. tiende kuldegrad.        

Mål derfor alltid lufttrykket når dekkene dine er kalde.

Økt vekk = økt trykk

Har du tung last eller kjører mye motorvei, kan det hende at lufttrykket skal økes. Finne du ikke svaret i instruksjonsboka, har vi en grei tommelfingerregel: øk med 10 prosent høyere trykk enn ved vanlig hverdagskjøring.  

Moderne biler varsler om lavt dekktrykk

Moderne biler har et system som overvåker lufttrykket i dekkene. Dersom trykket faller tennes lampen. Systemet kan også indikere punktering. Slik varsler TPMS-systemet om feil lufttrykk i dekk.

Husk:

  • Ved for lavt lufttrykk økes rullemotstanden og forbruket. Det er hverken bra for lommeboken eller miljøet.
  • Ved feil lufttrykk er ikke dekkenes kontaktflate med veien optimal, og det kan gjøre veibanen «glattere».
  • Har man for lite luft vil bilen bli svingete og gyngende. Man vil få dårligere respons i svinger, og bilens komfort reduseres.
  • For mye luft påvirker også bilens komfort negativt.

Les også: Slik skifter du hjul på riktig måte