Kort fortalt:

  • Lufttrykket i hjulene avtar med tiden.
  • Dekkene slites raskere og skjevt ned med feil luftrykk.
  • Mål lufttrykket når dekkene er kalde.

Sjekk trykket oftere enn du tror

Kjører du med feil lufttrykk vil dekkene dine slites raskere og skjevt ned. Det påvirker drivstofforbruket og utslippet, og kjøreegenskapene blir dårligere.

Egentlig bør du sjekke lufttrykket en gang i måneden. Trykket avtar nemlig med tiden. Hjul som ligger lagret tappes dessuten for noe luft. Derfor er det viktig å sjekke lufttrykket etter at du har skiftet hjul på våren eller høsten.

En NAF-undersøkelse viser at tre av ti ikke sjekker lufttrykket etter hjulskift.

Dekktrykk_0.00bar.jpg

DEKKTRYKK: En liten duppedings som dette – en dekktrykksmåler er kjekt å ha. Du kan også sjekke dekktrykket på en bensinstasjon der du fyller luft.

Riktig trykk og temperatur

Hvor stort trykk som skal i dekkene, varierer fra bil til bil. Er du i tvil om riktig lufttrykk, sjekker du instruksjonsboka som ligger i hanskerommet ditt, eller i tabellen i døråpningen på sjåførsiden.

Var det ti varmegrader den dagen du la om til vinterhjul, vil lufttrykket ved 20 kuldegrader være 0,3 bar lavere. Lufttrykket synker med 0,1 bar pr. tiende kuldegrad.        

Mål derfor alltid lufttrykket når dekkene dine er kalde.

Bilens_ bruksanvisning.jpg

RIKTIG DEKKTRYKK: Er du i tvil om riktig lufttrykk, sjekker du instruksjonsboka som ligger i hanskerommet ditt, eller i tabellen i døråpningen på sjåførsiden.

Hvor kan jeg fylle mer luft?

På bensinstasjoner er det luftkompressor, og på veggen der slangen henger er det ofte slått opp en tabell med hvilket trykk som gjelder for de vanligste bilene. Men det sikreste er instruksjonsboka til bilen din. Har du andre felger og dekk enn det som er standard for bilen, kan lufttrykket være annerledes enn på standardhjulene. 

Fest nippelen godt på hjulets ventil slik at den tetter helt og at målevinduet på luftpumpen viser aktuelt trykk i dekket. Trykk inn for å fylle luft. Fyller du for mye, er det en knapp på pumpen som slipper ut igjen. På noen kompressorer stiller du inn ønsket lufttrykk først. Deretter fylles dekket med mengden luft du har stilt inn automatisk.

Mangler du kork på ventilen på hjulet er det lurt å skaffe en ny. Luften slipper ikke ut uten kork, men du kan få skitt og støv inn i ventilen.

Økt vekk = økt trykk

Har du tung last eller kjører mye motorvei, kan det hende at lufttrykket skal økes. Finner du ikke svaret i instruksjonsboka, har vi en grei tommelfingerregel: øk med 10 prosent høyere trykk enn ved vanlig hverdagskjøring.  

Varsellampe_Tesla_TPMS.jpg

VARSLER: Feil lufttrykk i dekk kan gi dårlige kjøreegenskaper og slitte dekk. Moderne biler har et varslingssystem for feil lufttrykk, kalt TPMS.

Moderne biler varsler om lavt dekktrykk

Moderne biler har et system som overvåker lufttrykket i dekkene. Dersom trykket faller tennes lampen. Systemet kan også indikere punktering. Slik varsler TPMS-systemet om feil lufttrykk i dekk.

Husk:

  • Ved for lavt lufttrykk økes rullemotstanden og forbruket. Det er hverken bra for lommeboken eller miljøet.
  • Ved feil lufttrykk er ikke dekkenes kontaktflate med veien optimal, og det kan gjøre veibanen «glattere».
  • Har man for lite luft vil bilen bli svingete og gyngende. Man vil få dårligere respons i svinger, og bilens komfort reduseres.
  • For mye luft påvirker også bilens komfort negativt.

Les også: Slik skifter du hjul på riktig måte