Egentlig bør man sjekke lufttrykket en gang i måneden. Trykket avtar nemlig med tiden.

- Kjører du med feil lufttrykk vil dekkene dine slites raskere og skjevt ned. Det påvirker drivstofforbruket og utslippet, og kjøreegenskapene blir dårligere, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Marlene Aasen Engan.

Riktig trykk og temperatur

Hvor stort trykk som skal i dekkene, varierer fra bil til bil.

- Er du i tvil om riktig lufttrykk, sjekker du instruksjonsboka som ligger i hanskerommet ditt, sier Engan og legger til at man også kan se det skrevet i en tabell i døråpningen til sjåføren.

Var det ti varmegrader den dagen du la om til vinterhjul, vil lufttrykket ved 20 kuldegrader være 0,3 bar lavere. Lufttrykket synker med 0,1 bar pr. tiende kuldegrad.        

- Lufttrykket skal måles når dekkene er kalde, understreker Engan.

Økt vekk = økt trykk

Har du tung last eller kjører mye motorvei, kan det hende at lufttrykket skal økes. Det står som oftest også oppgitt lufttrykk ved last i instruksjonsboken eller i døråpningen på sjåførsiden. Finnes ikke det, har vi en grei tommelfingerregel: øk med 10 prosent høyere trykk enn ved vanlig hverdagskjøring.  

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Bli medlem i dag

Husk:

  • Ved for lavt lufttrykk økes rullemotstanden og forbruket. Det er hverken bra for lommeboken eller miljøet.
  • Ved feil lufttrykk er ikke dekkenes kontaktflate med veien optimal, og det kan gjøre veibanen «glattere».
  • Har man for lite luft vil bilen bli svingete og gyngende. Man vil få dårligere respons i svinger, og bilens komfort reduseres.
  • For mye luft påvirker også bilens komfort negativt.

Les også: Slik skifter du hjul på riktig måte