Dekkmerkingen som EU har vedtatt fra 1. november 2012, gjelder ikke for piggdekk, men for alle andre dekk – inkludert piggfrie vinterdekk.Merkingen skal gi kundene informasjon om hva dekkene er gode for når det gjelder økt forbruk, bremsegrep og støy. Men opplysningene om både bremsegrep og støy må du ta med en stor klype salt.

Bremsegrepet som oppgis gjelder bare på våt asfalt. Forskjellen mellom et dekk merket med A (beste karakter) og F er rundt 18 meter fra 80 til 0 km/t. Men dette sier ikke noe om hvordan dekket bremser på snø og is.

Best kan være dårligst

Når det gjelder piggfrie vinterdekk for nordiske forhold, så vil dekket som er merket med A, være det dårligste på is. Og omvendt vil dekket merket med F kanskje ha det beste grepet på norsk vinterføre. Støyen som angis er målt utvendig. Den sier lite om hvordan støyen inne i bilen er. Dessuten har forskere fra NTNU i Trondheimfunnet ut at støy på slitt, norsk asfalt samsvarer dårlig med målingersom er gjort i Europa.

Les heller dekktester

Når det gjelderbensinforbruk og rullemotstand, er A beste karakter. Et dekk som er merket G bruker rundt 0,05 liter mer per mil enn en dekk som er merket A. Det vil si rundt 80 liter mer per år når du kjører 15 000 kilometer i året. For å finne ut hva et norsk vinterdekk duger til, er det med andre ord viktigere enn noen gang å lese seriøse dekktester.