På noen få år har en stor del av bilistene blitt dieselbilister. Diesel er ikke lenger et sært drivstoff og biler som spyr svart og vondtluktende.

Men - vi har fortsatt ikke blitt helt vant til diesel. Det viser blant annet assistansetallene fra NAF. Det er en klassisk bommert å fylle bensin på dieselbilen, så om du leser denne saken nettopp derfor, kan du i det minste være trygg på at du ikke er alene.

Hva skal jeg gjøre nå?

Oppdager du at du har fylt bensin på dieseltanken, mye eller lite, gjelder det å holde hodet kaldt og ta seg et minutt eller to.

Bilen må nemlig ikke startes, ikke en gang for å flytte den bort fra pumpene. Vær ærlig, innse tabben og få hjelp av betjeningen eller andre på stasjonen til å dytte bilen bort fra pumpene. 

Er du NAF-medlem er ikke hjelpen langt unna. For du trenger nemlig hjelp til å frakte bilen til verkstedet for å få tømt og rengjort bilen for bensin på forsvarlig og lovlig vis.

Hva kan gå galt?

I dagens dieselbiler er det høytrykkspumper og dyser med finmekanikk som er svært avhengige av smøring. Høytrykkspumpene har opp til 2000 bar trykk.

Bensinen tørrer ut mens diesel har de smørende egenskapene mekanikken trenger. Det tar ikke lange stunden før bensinen har tørret ut bevegelige deler i pumpe og dyser.

I tillegg kan uforbrent bensin komme inn i katalysatoren og overopphete denne. I beste fall må katalysatoren skiftes. I verste fall kan den begynne å brenne av overoppheting.

Vi har bilekspertene

Våre biltekniske eksperter hjelper deg om du har spørsmål eller problemer med bilen!

Bli medlem i dag

Hva hvis jeg har kjørt bilen?

Hvis du oppdager bommerten etter at du har begynt å kjøre, er det bare å stanse så fort det er mulig på trafikksikkert vis.

Er du heldig har ikke bensinen rukket å trekke inn motoren men går fortsatt på diesel. Da kan du slippe unna med rengjøring av tank og drivstoffsystem til noen tusenlapper.

Hvis bilen har begynt å fuske KAN det bety ganske omfattende reparasjoner. Det blir i alle fall et betydelig verkstedbesøk for å sjekke at ingenting er ødelagt.

NAF har hørt om reparasjoner på rundt 70.000 kroner etter feilfylling.

Hva kan jeg gjøre for å unngå feilfylling?

I NAF-butikken i Oslo og på alle NAF-sentere kan du kjøpe et smart tanklokk som heter SoloDiesel, som byttes ut med orginallokket.

SoloDiesel har integrert åpne- og lukkemekanisme. Det er derfor ikke nødvendig å skru av og på lokket ved hver fylling. Konstruksjonen hindrer påfyllingsrøret fra bensinpumpen tilgang ned i tankrøret. Det er ikke mulig å fylle feil selv om man skulle være ubetenksom et øyeblikk.

Noen biler, slik som nyere modeller av Ford Mondeo, har et integrert system slik at det ikke er mulig å benytte bensinfyllepistolen på dieselbiler.

Men det aller enkleste og billigste rådet for å unngå feilfylling er å stresse ned og tenke seg om før man fyller drivstoff. Har du biler med forskjellig drivstoff, gjør det til en vane å ta en kikk på innsiden av tanklokket hver gang du åpner det. Der står det jo tydelig hva slags drivstoff bilen går på.

Hva hvis jeg fyller diesel på bensinbil?

Fylling av diesel på bensinbiler er ikke så dramatisk siden diesel smører. Er du uheldig kan uforbrent diesel komme inn i katalysatoren som igjen må enten renses eller byttes.

Bilen kan i dette tilfellet også stoppe, men da kreves det kun en totalrenovering av drivstoffanlegget på noen tusenlapper, i verste fall ny katalysator.