En kald bensin- eller dieselmotor er tung å starte, og før motoren er skikkelig varm bruker den mye drivstoff og slipper ut store mengde avgasser. En kald motor er rett og slett en miljøversting, uansett hvor moderne den er.

Mange biler har en innebygd motorvarmer som går på diesel eller bensin, eller en elektrisk motorvarmer som kobles til strøm. Varmeanlegg på drivstoff leveres ofte av produsentene Webasto eller Eberspächer.

Hvorfor trenger man motorvarmer?

Motorvarmere kan brukes på flere måter:

Mange moderne motorer, spesielt dieselmotorer, forbrenner drivstoffet så effektivt at det ikke er nok varme igjen til å varme opp kupeen når det er kaldt. Derfor har mange moderne biler en innebygget motorvarmer som gir tilleggsvarme når det er kaldt. På endel biler kan man ikke styre om denne skrur seg av eller på. Alt skjer automatisk, slik at du får de 20 varmegradene du vil ha i kupeen. I tillegg blir motoren fortere varm og får best mulig driftstemperatur tidlig dersom man har en innebygget motorvarmer.

Bensinvarmer og dieselvarmer

Fordelen med en motorvarmer som går på drivstoff fra bilen er at man kan bruke varmeren når som helst, vel og merke hvis den har et tidsur og kan startes manuelt.

Har du en dieselvarmer som kun starter automatisk, får du ikke påvirket varmen. Men de litt dyrere alternativene kan programmeres på forhånd med et tidsur, eller via fjernkontroll eller app på mobil.

En motorvarmer som ikke trenger strøm fra veggen, er som et lite kraftverk. Den får strøm fra bilbatteriet, og forbrenner drivstoff fra tanken. Varmen den lager brukes til å varme opp kjølevannet til motoren. Selv om kjølevannet skal sørge for at motoren ikke blir for varm, betyr det ikke at det skal være iskaldt. Motorvarmeren tempererer kjølevannet slik at motoren fortere får riktig driftstemperatur. Mer avanserte motorvarmere starter også vifteanlegget i kupeen og bidrar til å varme luften som blåses ut.

Når du har kjørt en stund og bilmotoren har oppnådd driftstemperatur, skrur motorvarmeren seg av automatisk. 

Mer avanserte motorvarmere innebygget i bilen kan programmeres til å starte automatisk. Dette eksempelet er en Volkswagen Passat med dieselvarmer.

Elektrisk motorvarmer

Mange biler har en liten plugg i grillen der man kan koble til strøm fra veggen. En helt elektrisk motorvarmer består av et varmeelement som tempererer kjølevannet. På litt mer avanserte anlegg er det også montert en liten batterilader i motoren, og kanskje en elektrisk varmevifte i kupeen. Når du kobler strøm i pluggen i grillen, får både varmeelementet, batteriladeren og varmeviften strøm. Når du kobler fra strømmen, virker ikke den elektriske motorvarmeren. En komplett elektrisk motorvarmer er rimelig og praktisk om du har tilgang til strøm. Kompletterer du med en liten vedlikeholdslader får du også ladet batteriet mens strømmen er koblet på. Elektriske motorvarmere har enten tidsur montert i bilen der du kan programmere når det skal skru seg på, eller du kan bruke en et enkelt tidsur på kontakten i veggen.

Når skal jeg bruke motorvarmer?

Det holder å bruke elektrisk motorvarmer en time eller to før du skal kjøre. Det er bortkastet energi å la en elektrisk motorvarmer være tilkoblet hele tiden.

Avanserte motorvarmere som går på bensin eller diesel kan utfra utetemperatur starte når det er nødvendig. Du forteller bare når du vil hente bilen, så ordner varmeanlegget resten. Anleggene kan også startes umiddelbart på manuell måte.

Korte kjøreturer gjør at motoren slipper ut mye avgasser siden den ikke rekker å bli varm. Dette sliter også på motoren. Bruker du en bensin- eller dieseldrevet motorvarmer blir motoren fortere varm, men husk at varmeren bruker strøm fra batteriet. Lar du varmeren gå en halvtime i iskaldt vær før du kjører, tapper du batteriet. I verste fall kan en motorvarmer etterhvert tappe så mye av batteriet at du til slutt ikke har strøm igjen til å starte.

Spørsmål og svar

Hvordan vet jeg om jeg har motorvarmer i bilen?

  • Sjekk bruksanvisningen. Har du et automatisk anlegg som ikke kan betjenes manuelt eller programmeres, får du ikke gjort stort. Anlegget skrur seg av og på av seg selv.

Hvis jeg stopper bilen etter kort tid hører jeg en tikkende og durende lyd i motorrommet. Hva er det?

  • Hvis bensin- eller dieselvarmeren først har startet, kan det hende den går en stund før den skrur seg av igjen. Den samme lyden vil du høre om du har en motorvarmer som kan programmeres slik at det forhåndsvarmer bilen. En slik varmer har et eget «eksosrør», typisk plassert rett under motoren.

Kan jeg bruke bensin- eller dieselvarmer i garasjeanlegg?

  • Mange steder er det forbudt å bruke slike motorvarmere innendørs. Et varmeanlegg som bruker diesel eller bensin slipper jo ut avgasser. Sjekk med borettslag eller garasjeanleggets eier. En helt elektrisk motorvarmer som går på strøm fra veggen slipper ikke ut avgasser.

Er bensinvarmere og dieselvarmere brannfarlige?

  • I gamle dager brant det noen biler årlig på grunn av dårlige varmere. Men dagens moderne anlegg er trygge og har flere sikkerhetsfunksjoner som kobler anlegget ut om noe går galt.

Må varmeanlegget på service?

  • Ja. Service på forbrenningskammeret og andre deler blir gjort når bilen er på service. Har du ettermontert en motorvarmer fra for eksempel Webasto eller Eberspächer bør du bestille service spesielt.

Tømmer motorvarmeren batteriet for strøm?

  • En bensin- eller dieselvarmer bruker strøm når den går. Hvis du har tidsur og kan starte varmeren før du skal kjøre, altså når bilen ikke selv lader batteriet mens motoren går, bruker du batteristrøm. Om du bruker varmeren mye og kjører korte turer, vil etterhvert batteriet få dårlig kapasitet. Det er lurt å vedlikeholdslade batteriet med en batterilader i løpet av vinteren. En elektrisk motorvarmer tapper ikke batteriet.

Hvor mye drivstoff bruker en bensin- eller dieselvarmer?

  • Sjekk bruksanvisningen på varmeanlegget. Et varmeanlegg kan gi fra seg flere kilowatt med effekt, og noen desiliter drivstoff vil den trenge for å varme kupe og motor før du kjører.

Hvorfor har bilen min dieselvarmer montert som standard?

  • Moderne biler som brukes i kaldt klima trenger ofte litt hjelp for å oppnå riktig driftstemperatur og komfort så fort som mulig.