Kort fortalt:

  • Følg bilens serviceintervaller og ikke slurv med skift av olje.
  • Vask bilen hele året – lakken er bilens viktigste rustbeskyttelse.
  • Bruk bremsene aktivt når du kjører slik at de ikke ruster.

1: Ikke slurv med oljeskift  

For biler med forbrenningsmotor er olje noe av det viktigste for bilens helse. Vi anbefaler deg å følge serviceintervallene, men det skader ikke å bytte olje en gang i året, selv på nyere biler. Gammel olje eller å kjøre tomt for olje kan være roten til mange kostbare problemer på sikt. 

En motor vil alltid bruke noe olje mellom serviceintervallene slik at det er lurt å peile oljen jevnlig selv for å følge med på oljenivåetEr du usikker på hvordan man skal peile olje, så finner du ut hvordan i instruksjonsboken til bilen 

To måter å sjekke oljenivået på: 

  • Det vanligste er at det er en peilepinne i motorrommet som du kan måle motorens oljenivå. Ta den opp og tørk av oljen. Ta peilepinnen ned igjen og la den stå der litt før du tar den opp igjen og ser om det er olje mellom det som står som maksimalt og minimalt nivå. 
  • Noen biler har en elektronisk måler. Da må du inn i menyen til instrumentpanelet for å sjekke oljenivået. 

oljeskift_kristiansand.jpg

PEIL OLJEN:  Er du usikker på hvordan man skal peile olje, så finner du ut hvordan i instruksjonsboken til bilen.  

2: Ikke dropp service for å spare penger 

Det sier seg kanskje selv, men ikke tro du sparer penger eller tid på å droppe service. Er bilen innenfor garantitiden er det svært viktig å ikke glippe på service. I verste fall kan du miste muligheten til å bruke garantien på eventuelle feil på bilen.  

Bilen havarerer ikke hvis du går over tiden, men det er ikke sikkert at din reklamasjonssak tåler en utsettelse på en måned eller to.   

3: Vask bilen – hele året  

Slurver du med vasken kan det resultere i rustdannelse og matt lakk. Maskinvask er bedre enn ingenting, men en god runde håndvask er det aller beste. På våren er det lurt å få vekk skitt fra salt, mens om høsten er det vel så viktig å forberede bilen på en hard vinter med mye salt.  

Det er spesielt viktig å få vekk asfaltrester og flyverust. Er det skader i lakken fra steinsprut er det lurt å fylle i disse med lakk så snart som mulig. Spyl alltid godt oppunder hjulbuene og i alle kriker og kroker hvor skitt samler seg. Husk også å spyle over bremsene for å få bort salt og skitt. Når du først er i gang, bør du vaske bilen din innvendig. Det gir deg en god følelse og et bedre inneklima.

vask_med_bøtte_og_svamp.jpg

HÅNDVASK: Maskinvask av bilen din er bedre enn ingenting, men en skikkelig svampevask utsetter den for rustangrep.

4: Pass på bremsene  

Vi opplever at mange kontakter oss angående rust på bremser. I de fleste tilfellene er årsaken at bremsene brukes lite Det i kombinasjon med salt og støv gir raskere rustdannelse på bremseskivene. Hvis du er bevisst på dette, kan du spare deg for skifte av bremseskiver og bremseklosser, eventuelt også kalipperne som gjør at klossene strammer seg rundt bremseskiven. 

Gjør det til en rutine å bremse aktivt, gjerne en gang i uka. Trikset er å ikke bare slippe gassen, men faktisk trykk ned bremsen litt hardt. Bare pass på at du gjør det et sted det ikke er til fare for andre og gjør det flere ganger. 

Det kan også være lurt å være føre var, og be om å få bremsene sjekket når du har bilen på service.  En slik sjekk vil hjelpe med å opprettholde bevegelsene i bremseklosser og kalippere. 

rustnebremseskiver.jpg

UNNGÅ RUST: Noen harde oppbremsinger på parkeringsplassen hjemme eller i andre kontrollerte omgivelser, gjør at du kan unngå en regning på mange tusen kroner.

5: Understellsbehandling  

Ofte er ikke rustbeskyttelsen bilprodusenten har lagt på under bilen god nok for norske forhold. Med saltbruken på norske veier kan det være nyttig med en understellsbehandling av bilen. Det finnes flere firmaer som tilbyr understellsbehandling av biler.  

Understellsbehandlingen fungerer best hvis den blir lagt på når bilen er ny, men det betyr ikke at det er for sent å legge det på en nyinnkjøpt bruktbil. Selv om bilen er noen år gammel, er det nyttig. Hvis bilen er fin under, kan det være verdt å ta en full understellsbehandling. Har det satt seg noe rust finnes det behandlinger som holder rustdannelsen i sjakk. 

Men husk å sjekke med forhandler hvilken behandling de anbefaler slik at du ikke tar en behandling som bryter med garantivilkårene. 

BonustipsHusk på pollenfilter 

Merker du ekkel lukt i bilen eller kanskje mye dugg? Da kan det hende pollenfilteret ditt må byttes. Det er ikke kritisk for velfungerende bil, men er viktig for komforten.