Dette bør du huske:

Slik gjør du bilen klar for høsten:

Lysene må fungere

Høstmørket krever gode lys på bilen, og nå er det ekstra viktig å sjekke at lysene fungerer som de skal og er riktig justert.

Det er enkelt å sjekke om lysene på bilen fungerer. I moderne biler skal man få et varsel i dashbordet om en av lyspærene har gått. Men uansett varsel eller ikke er det lurt å ta en runde rundt bilen og se om alle lys fungerer som de skal. Sjekk også fjernlyset når du er i gang.

Bremselysene er vanskeligere å sjekke om du er alene. Et enkelt triks er å rygge opp til en vegg for å se om bremselysene fungerer når du tråkker inn bremsepedalen. Veggen kan også brukes til å sjekke de andre lysene. Er du usikker, så spør gjerne om noen hjemme eller naboen har mulighet til å se for deg. Du kan lese mer om hvordan du bruker du lysene her.

Dekk og dekktrykk

Om høsten er det ekstra viktig å ha dekk med godt mønster fordi muligheten for vannplaning er stor. Det kan også komme snø om høsten og da er det lurt å gjøre noen grep før man drar på hytta eller langtur med bil. Kanskje du til og med må legge om til vinterdekk før bilture?

Piggfrie vinterdekk kan du kjøre med allerede nå, men det er viktig å være klar over at veigrepet ditt er dårligere enn med sommerdekk så lenge det er varmegrader.

Minimumskravet for dekkmønster på sommerdekk er 1,6 millimeter mønsterdybde over 2/3 av dekkets bredde. (Vi anbefaler 3 mm) For vinterdekk er kravet 3 millimeter mønsterdybde over 2/3 av dekkets bredde. (Vi anbefaler minimum 4 mm). For bileiere som kjører lite, kan dekkene tilsynelatende se bra ut – med god mønsterdybde. Imidlertid aldres gummien og blir hard. Dette medfører dårlige egenskaper. Her kan du lese og se video om hjulskift, og få tips om hva du bør huske på.

Vi minner om at korrekt lufttrykk er alfa og omega både når det gjelder sikkerhet, miljø og økonomi. Dekktrykket skal sjekkes når hjulene er kalde! Du kan lese mer om krav til dekk i Norge her.

Vindusviskere

Vindusviskerne er en slitedel som lett kan glemmes, og så fort høsten kommer – blir mange overrasket av bråkete viskere. Slitte vindusviskere lager kunstneriske striper på ruta og gir dårlig sikt.

Sjekk at gummien på viskerne er hel og ren. Dersom den er slitt, så bytt viskere. De bør uansett byttes en gang i året. Et annet godt råd er å vaske vindusviskerne hver gang du fyller drivstoff eller lader bilen din.

Frontrute

Ikke glem å vaske innsiden av frontruten. Frontruten er utsatt for en del ytre påvirkninger og finner du mange riper når du vasker ruten innvendig – bør du få noen til å se på den. Det må ikke nødvendigvis være steinsprutskade som er årsaken til å skifte, men isskraping, vindusviskere, skitt og smuss gir også slitasje. Ren og klar frontrute handler om trafikksikkerhet og god sikt.

Vask og polering

Det er viktig å gi bilen en skikkelig svampevask - både innvendig og utvendig. Det beskytter mot salt og annen forurensing og gjør dessuten bilen enklere å holde ren. Maskinvask er bedre enn ingenting, men en god runde håndvask er det aller beste.  Hvis du vasker bilen din grundigere, bør du også vurdere å polere den. Et poleringsmiddel «tetter» lakken og gjør den mer motstandsdyktig.

Kontroller og skift motorolje

For biler med forbrenningsmotor er olje noe av det viktigste for bilens helse. Vi anbefaler deg å følge serviceintervallene, men det skader ikke å bytte olje en gang i året, selv på nyere biler. Gammel olje eller å kjøre tomt for olje kan være roten til mange kostbare problemer på sikt. Ikke glem å peile oljen så du er sikker på at oljenivået er riktig.

Batteriet - bilens hjerte - skaper oftest startproblemer

De fleste batterier varer i 5-7 år. Startproblemer og flatt batteri er blant de aller vanligste assistanseoppdragene for bilbergerne våre. Dette gjelder både biler med bensin- eller dieselmotor og elbiler, siden elbiler har et vanlig 12-voltsbatteri som gir strøm til all styringselektronikk. Med flatt 12-voltsbatteri får du ikke mye glede av elbilen heller, selv om «kjørebatteriet» er fulladet.

Har du mye start og stopp og korte turer klarer ikke bilen å lade opp strømmen som ble brukt til å starte bilen. Vedlikehold derfor batteriet før høsten og vinteren kommer. Dette gjør du enkelt hjemme med en hjemmelader eller så kan du oppsøke en bensinstasjon eller et verksted for å få det gjort.

Kupefilter

Merker du ekkel lukt i bilen eller kanskje mye dugg? Da kan det hende pollenfilteret ditt må byttes. Det er ikke kritisk for velfungerende bil, men er viktig for komforten. 

Mange bileiere vet ikke, eller glemmer at de har et friskluftfilter (pollen eller kupefilter). Dette filteret bør skiftes en gang i året, avhengig av hvilke kjøreforhold bilen går i. Ved tett pollenfilter vil det bli mindre luftmengde inn i bilkupeen som gir dårlig effekt i varmeapparatet. Sjekk instruksjonsboka hvor filteret sitter og anbefalt driftstid. 

Frostvæske/kjølevæske er viktig

Kontroller nivået på kjølevæsken og sjekk at den tåler kulde. Det er viktig å gjøre, da for lav blanding av frostvæske kan få katastrofale følger. At radiatoren fryser og sprekker, er nesten en bagatell i forhold til om selve motorblokken skulle sprekke. Frostvæske har tilsettingsstoffer som i tillegg virker smørende og korrosjonshemmende. Korrekt blandingsforhold står alltid i instruksjonsboken eller på emballasjen til frostvæsken.

Klarer du ikke gjøre det selv, kan dette måles på et øyeblikk på et verksted eller et NAF-senter.