Enkelt vedlikehold når høsten og kulda kommer

Sjekk batteri, olje og frostvæske. Enkle tips kan spare deg for masse bry når kulda setter inn.

Flatt batteri er den vanligste utrykningsårsaken for NAF når det er kaldt. Det er lett å unngå flatt batteri dersom du sjekker bilen før vinteren. I tillegg kan det anbefales å ta en sjekk av motorolje og frostvæske. Rengjøring av bilen er også viktig. 

Dette bør du huske når det er høst:

  • Vask og polering
  • Vaske fronrute på innsiden
  • Støvsuging og rydding
  • Lade batteriet
  • Sjekke frostvæske
  • Sjekke og eventuelt skifte olje
  • Smøre alle dørlåser
  • Sjekke og eventuelt skifte vindusviskere
  • Kontrollere at alle lys virker
  • Sjekke mønsterdybde og alder på vinterdekk før du setter dem på

Vask og polering

Det er viktig å gi bilen en skikkelig vask - både innvendig og utvendig. Dessuten, polér bilen! Det beskytter mot salt og annen forurensing og gjør dessuten bilen enklere å holde ren. Vask av frontrute innvendig er meget viktig!

Skift til motorolje

Med tynnere olje – såkalt lettløpsolje – starter motoren betydelig lettere i kulda. Motoren slites også mindre. Oljen oppgis i viskositet målt i SAE-grader, les informasjonen på oljeflasken. En vinterolje for streng kulde, heter vanligvis W5 – 40, (W står for vinter, 5 hvor tynn oljen er ved kuldegrader og 40 hvor tyktflytende oljen blir ved +100 grader, dvs. jo høyere tallet er, jo tykkere blir oljen). Det hjelper lite å ha fulladet batteri hvis motoroljen er tykk som sirup. Glem ikke å kontrollere oljenivået jevnlig (se bilens instruksjonsbok)

Batteriet - bilens hjerte - skaper oftest startproblemer

Mål væskenivå og syreinnholdet. Er batteriet 5 – 7 år gammelt, tåler det neppe en tøff vinter hvis ikke bilen brukes daglig. Kontroller ladespenningen på et NAF Senter eller et bilverksted. Ladespenningen bør være minimum 14,4 V. Svært mange dynamoer gir for dårlig ladespenning. Dette kan medføre at batteriet aldri er toppladet. Ert det irr på batteri-polene, bør disse rengjøres med lunkent såpevann og smøres vaselin eller syrefritt fett over polskoene.

Frostvæske er viktig

Hvor mange minusgrader tåler kjølevannet? Dette kan måles på et øyeblikk på et NAF Senter, bensinstasjon eller bilverksted. For lav innblanding av frostvæske kan få katastrofale følger. At radiatoren fryser og sprekker, er nesten en bagatell i forhold til om selve motorblokken skulle sprekke. Frostvæske har tilsettingsstoffer som i tillegg virker smørende og korrosjonshemmende. Korrekt blandingsforhold står alltid i instruksjonsboken eller på emballasjen til frostvæsken.

Smør alle låser med låsolje

Bruk ikke låsspray annet enn i nødsfall. Spraygassen inneholder sprit, og fjerner grafittfettet som låsen er innsatt med fra fabrikken. Tape over nøkkelhull når bilen vaskes.
Stryk silikon på lister i dører og bagasjelokk
Kjøp en stift på bensinstasjonen, den varer i flere år.

En enkel forsikring: En billig silikonstift på gummilistene rundt dørene kan hindre at listene fryser fast og blir revet i stykker når du åpner dørene.

Pollenfilter

Mange bileiere vet ikke, eller glemmer at de har et friskluftfilter. Dette filteret må skiftes minst en gang i året, avhengig av hvilke kjøreforhold bilen går i. Ved tett pollenfilter vil det bli mindre luftmengde inn i bilkupeen og gir dårlig effekt i varmeapparatet. Sjekk instruksjonsboka hvor filteret sitter og anbefalt driftstid.

Dekk

For bileiere som kjører lite, kan dekkene tilsynelatende se bra ut – med god mønsterdybde. Imidlertid aldres gummien og blir hard. Dette medfører dårlige egenskaper.
Vi minner om at korrekt lufttrykk er alfa og omega både når det gjelder sikkerhet, miljø og økonomi.  (Husk også reservehjulet). Dekktrykket skal sjekkes når hjulene er kalde!
Minimumskravet for dekkmønster på vinterdekk er 3 millimeter - NAF anbefaler minimum 4 millimeter

Punktering er en årsak som er stigende i NAF Veitjeneste sin statistikk. Sjekk at verktøy og utstyr for skifte av hjul er i orden og virker som det skal. Les om skifte av hjul i instruksjonsboken og vær forberedt på en eventuell punktering. Fra og med 1. november er det tillatt å kjøre med piggdekk og/eller kjetting -  i de tre nordligste fylkene fra 15. oktober.

Lagring av hjul

Vask sommerhjulene godt før lagring. Sjekk dekk og felger for mønsterdybde og skader – holder de en sesong til? Minimumskravet til mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter – dette er for dårlig mener NAF- minimumskravet må være 3 millimeter. Fjern steiner fra dekkmønsteret.
Sommerhjulene skal oppbevares hengende eller liggende – mørkt, tørt og kjølig.

Bruk motorvarmer

Med motorvarmer starter bilen sommervarm. Man sparer bensin, reduserer eksosutslipp, motoren slites mindre og man belaster også startbatteriet mindre. Dessuten blir rutene raskere isfrie. Å la motorvarmer stå innkoblet hele natten er bortkastet strøm. Med tidsur reguleres behovet effektivt, 2 – 3 timer før kjøreturen er tilstrekkelig.

Lys

Sjekk at alle bilens lys er intakte og at de er rene. Sjekk at lang-/nærlysene er korrekt innstilte.

Vindusviskere

Sjekk at gummien på viskerne er hel og ren. Dersom den er slitt, så bytt viskere. De bør uansett byttes en gang pr år.

Frontrute

Ren og klar frontrute handler om trafikksikkerhet. Ikke glem å vaske innsiden av frontruten. Frontrute er også en slitasjedel på bilen. Det må nødvendigvis ikke være steinsprutskade som er årsaken til å skifte, men slitasje generelt er også en årsak. Slitt frontrute kan gi en optisk feilvurdering opp til 10 meter (ref Pfeifferlab.)