Dette bør du huske når det er høst:

  • Kontrollere at alle lys virker
  • Sjekke mønsterdybde og alder på dekk
  • Sjekke og eventuelt skifte vindusviskere
  • Vaske fronruten på innsiden
  • Vask og polering
  • Støvsuging og rydding
  • Sjekke og eventuelt vedlikeholdslade batteriet
  • Sjekke frostvæske
  • Kontroller og eventuelt skifte motorolje
  • Kupefilter

Lys

Sjekk at alle bilens lys er intakte og at de er rene. Sjekk at lang-/nærlysene er korrekt innstilte.

Dekk

Minimumskravet for dekkmønster på sommerdekk er 1,6 mm (NAF anbefaler 3 mm) for vinterdekk er kravet 3 millimeter (NAF anbefaler minimum 4 mm). For bileiere som kjører lite, kan dekkene tilsynelatende se bra ut – med god mønsterdybde. Imidlertid aldres gummien og blir hard. Dette medfører dårlige egenskaper.

Vi minner om at korrekt lufttrykk er alfa og omega både når det gjelder sikkerhet, miljø og økonomi. Dekktrykket skal sjekkes når hjulene er kalde!

Vindusviskere

Sjekk at gummien på viskerne er hel og ren. Dersom den er slitt, så bytt viskere. De bør uansett byttes en til to ganger per år.

Frontrute

Ren og klar frontrute handler om trafikksikkerhet. Ikke glem å vaske innsiden av frontruten. Frontrute er også en slitasjedel på bilen. Det må nødvendigvis ikke være steinsprutskade som er årsaken til å skifte, men slitasje generelt er også en årsak. Slitt frontrute kan gi en optisk feilvurdering opp til 10 meter (ref Pfeifferlab.)

Vask og polering

Det er viktig å gi bilen en skikkelig vask - både innvendig og utvendig. Dessuten, polér bilen! Det beskytter mot salt og annen forurensing og gjør dessuten bilen enklere å holde ren. Vask av frontrute innvendig er meget viktig!

Kontroller og skift motorolje

Sjekk serviceintervallet om det er på tide å skifte oljen. Gammel olje gjør bilen både mer tungstartet og kan skade motoren. Ikke glem å peile oljen så du er sikker på at oljenivået er riktig.

Batteriet - bilens hjerte - skaper oftest startproblemer

De fleste batterier varer i 5-7 år. Kontroller ladespenningen på et NAF Senter eller et bilverksted. Ladespenningen bør være minimum 14,4 V. Svært mange dynamoer gir for dårlig ladespenning. Dette kan medføre at batteriet aldri er toppladet. Er det irr på batteri-polene, bør disse rengjøres med lunkent såpevann og smøres vaselin eller syrefritt fett over polskoene.

Frostvæske er viktig

Hvor mange minusgrader tåler kjølevannet? Dette kan måles på et øyeblikk på et NAF Senter, bensinstasjon eller bilverksted. For lav innblanding av frostvæske kan få katastrofale følger. At radiatoren fryser og sprekker, er nesten en bagatell i forhold til om selve motorblokken skulle sprekke. Frostvæske har tilsettingsstoffer som i tillegg virker smørende og korrosjonshemmende. Korrekt blandingsforhold står alltid i instruksjonsboken eller på emballasjen til frostvæsken.

Kupefilter

Mange bileiere vet ikke, eller glemmer at de har et friskluftfilter (Pollen eller kupefilter). Dette filteret må skiftes minst en gang i året, avhengig av hvilke kjøreforhold bilen går i. Ved tett pollenfilter vil det bli mindre luftmengde inn i bilkupeen som gir dårlig effekt i varmeapparatet. Sjekk instruksjonsboka hvor filteret sitter og anbefalt driftstid.