Vær, vind, salt, støv, sand, snø og regn pisker rett mot lyktene dine hver gang du kjører. Etter hvert blir lykteglassene slitte og matte, og lysmengden som faktisk slipper ut av lykta reduseres.

Dårlig lys betyr ikke bare mangellapp og utgifter, men også trafikkfare. I mørket teller hver meter med lys du kan få!

Sjekk før og etter sliping og polering av slitte lykter:

Til slutt er lykteglassene så slitte at du ikke slipper gjennom EU-kontroll. Mange drar til verkstedet med mangellappen og får byttet lykteglass eller i verste fall hele lykta til tusenvis av kroner.

Bortkastet med nye lykter

I mange tilfeller er det bortkastede penger å investere tusenvis av kroner i nye lykter på en aldrende bil. Du kan nemlig slipe og polere lyktene, og selv ganske slitte glass blir nærmest som nye!

NAF har prøvd ett av flere produkter som finnes på markedet. I settet fulgte det med slipepapir og rondeller til å feste på drillen.

Vi slipte oss gjennom tre grader av sandpapir. I begynnelsen ser det ganske brutalt ut, og lykteglasset blir helt matt av grovslipingen. Men etter hvert som slipepapiret blir finere blir lykteglasset klarere.

Vannsliping og polering

Siste runde med svært finkornet slipepapir ble gjort med vann på lykt og papir. Til slutt monterte vi poleringsputen på drillen og påførte den medfølgende polishen.

Resultatet ble svært overbevisende. Det viste også målingene av lysstyrken som ble gjort før og etter slipingen. Vi målte lyset på flere måter med et spesialapparat på et NAF-senter, og sammenlagt viste målingene at lyset ble 43,7 prosent bedre!

Føreren av bilen ble selv overrasket over hvor mye bedre lysene på hans middelaldrende pickup hadde blitt.

Etter første sliping med det groveste sandpapiret er lykteglasset helt matt. Men med finere sliping og til slutt polering blir resultatet glassklart!

Billigere bilhold som medlem!

NAF gir medlemmene rabatt på drivstoff og lading, dekk, bilpleie, utstyr, lån og forsikring

Se alle medlemsfordeler

Enkel jobb, mye bedre lys!

Med et par timers innsats kan de fleste slipe og polere lykter selv. Lyktene blir som nye, og selvsagt aller viktigst; lyset blir ofte svært mye bedre.

Det finnes en mengde forskjellige sett på markedet. Noen av dem inkluderer slipepapirer og polering, mens andre kun er polering. Den aller enkleste metoden er å bruke helt vanlig poleringsmiddel for metall.

De aller mest avanserte settene har i tillegg til slipepapir og polering også en forsegler som poleres på til slutt. Det gjør lykteglasset mer motstandsdyktig mot ny slitasje.

Husk dette når du skal polere lykter:

  • Nyere lykter trenger kanskje bare polering. På eldre biler vil sett med sliping og polering være mer effektivt.
  • Les bruksanvisningen nøye!
  • Hvis du fester slipepapiret til rondeller på drill, husk at hastigheten ikke må være for høy. Prøv deg fram med nokså lav fart. Du må alltid ha bevegelse når du bruker drill.
  • Vær nøye og tålmodig, og slip så jevnt som mulig.
  • Husk at lykteglassene vil bli slitt igjen, og antakeligvis på kortere tid enn før poleringen.

Dette apparatet feller biler med slitte og dårlige lys. Med litt egeninnsats får du bedre lys i mørket og slipper unna EU-kontroll uten anmerking på lyset.