Kort fortalt om vedlikehold av batterier:

  • Bilbatteriet slites av korte kjøreturer siden bilen aldri klarer å lade det opp.
  • Et slitt og dårlig ladet batteri klarer ofte å starte bilen i de varme månedene.
  • Vedlikeholdslading av bilen er enkelt og billig.

Når kulda kommer, streiker batteriet

Flatt batteri. Og gjerne på et tidspunkt det passer ekstremt dårlig. Startproblemer og flatt batteri er blant de aller vanligste assistanseoppdragene for bilbergerne våre. Dette gjelder både biler med bensin- eller dieselmotor og elbiler, siden elbiler har et vanlig 12-voltsbatteri som gir strøm til all styringselektronikk. Med flatt 12-voltsbatteri får du ikke mye glede av elbilen heller, selv om «kjørebatteriet» er fulladet. Slik forbereder du elbilen på kulda.

Fram til slutten av november 2019 hadde bilbergerne fra NAF nesten 12.000 assistanser der batteriet var flatt, altså utladet. I tillegg var godt over 600 berginger til biler der batteriet ikke bare var flatt, men ødelagt.

Når temperaturen synker reduseres også bilbatteriets effekt dramatisk. I tillegg er motoren tyngre å starte i kaldt vær. Et redusert batteri skal altså gjøre en mye tyngre jobb enn på sommeren. Man merker altså ikke stort til at batteriet er redusert på sommeren. 

Enkelt å unngå trøbbel

Resultatet er gjerne at batteriet går ut i streik en kald vintermorgen, eller takker helt for seg. Da står du der med en bil som ikke vil starte. Er du NAF-medlem får du selvsagt hjelp, men det enkleste er å unngå startproblemer.

Det er flere ting du kan gjøre for å vedlikeholde batteriet:

Vedlikeholdslading av bilbatteri

Dette gjør du hjemme med en hjemmelader – som altså er en god investering – eller du oppsøker en bensinstasjon eller et verksted for å få det gjort. Har du mye småkjøring vil hyppigere vedlikeholdslading være en fordel. Hvorfor? Jo, bilen lader batteriet når motoren går. Men du bruker strøm på å starte motoren. Med mye start og stopp og korte turer klarer ikke bilen å lade opp strømmen som ble brukt til å starte.

En batterilader til noen hundrelapper betaler seg fort bare bilen starter når du trenger det. Det er heller ikke vanskelig å bruke den, og gjør det enklere å holde batteriet i tipp tipp stand gjennom hele vinteren. Sørg for at du får en lader som er tilpasset størrelsen og typen bilbatteri i bilen din.

Sjekk lading på bilen

Oppsøk et NAF-senter eller bilverksted for å måle om dynamoen lader godt nok. Det er dynamoen som sørger for å lade opp batteriet når motoren først i er i gang. 

Men husk at et nesten flatt batteri som såvidt startet bilen ikke blir fulladet av noen kjøreturer. Er batteriet merkbart svakt når du starter, må det lades skikkelig med egen lader. Med en vedlikeholdslader blir bilbatteriet ladet langsomt opp over mange timer, og dette er det optimale ladingen.

Renhold av bilbatteriet

Vask batteriet med såpevann, skyll og tørk godt av etterpå. Du får ikke støt eller strøm i deg med en skånsomt vask, og batteriet kortslutter heller ikke av dette.

På et skittent batteri vil bittelitt strøm snike seg langs skitt og møkk og «kortslutte» uten at det tar fyr eller lager elektriske problemer uten videre. Men krypstrøm reduserer levetiden på batteriet. På et rent batteri vil det ikke bli krypstrøm.

Smør vaselin eller syrefritt fett over batteripolskoene for å forhindre irr og krypstrøm. 

Batteri2.jpg

Et rent og pent batteri, vedlikeholdsladet før vinteren kommer, yter bedre og reduserer faren for driftsstans i kulda.

Sjekk kontaktene på bilbatteriet

Batteripolskoer og ledningsforbindelser til batteriet må være gode - det holder ikke bare med nok strøm på batteriet. Etter vask av batteriet er det viktig å sjekke bl.a. om batteripolskoene er hele og ikke irret av, og at disse er skrudd godt nok fast. 

Sjekk nivå på batterivæska

På batterier som ikke er vedlikeholdsfrie må du sjekke mengden væske i hver battericelle. Væsken skal stå over batteriplatene som du ser nede i cellen, se instruksjonsboka. Ved etterfylling av vann på batteriet skal det helst skje med destillert vann.

Bruk hansker når du åpner korkene over battericellene. Det er ikke farlig å åpne dem, men batterisyre er etsende. De aller fleste batterier på nyere biler er vedlikeholdsfrie og har ingen korker som kan åpnes.

Les også: Unngå at spylervæsken fryser til is