Flatt batteri. Og gjerne på et tidspunkt det passer ekstremt dårlig. Startproblemer og flatt batteri er blant de aller vanligste assistanseoppdragene for bilbergerne i NAF.

NAF har testet bilbatterier, les vår batteritest!

Når temperaturen synker reduseres også bilbatteriets effekt dramatisk. I tillegg er motoren tyngre å starte i kaldt vær. Et redusert batteri skal altså gjøre en mye tyngre jobb enn på sommeren.

Enkelt å unngå trøbbel

Resultatet er gjerne at batteriet går ut i streik en kald vintermorgen, eller takker helt for seg. Da står du der med en bil som ikke vil starte. Er du NAF-medlem får du selvsagt hjelp, men det enkleste er å unngå startproblemer.

Det er flere ting du kan gjøre for å vedlikeholde batteriet:

1. Vedlikeholdslading

Dette gjør du hjemme med en hjemmelader – som altså er en god investering – eller du oppsøker en bensinstasjon eller et verksted for å få det gjort. Har du mye småkjøring vil hyppigere vedlikeholdslading være en fordel.

En batterilader til noen hundrelapper betaler seg fort bare bilen starter når du trenger det.

Lading med hjemmelader er ikke vanskelig, og gjør det enklere å holde batteriet i tipp tipp stand gjennom hele vinteren.

2. Sjekk lading på bilen

Oppsøk et NAF Senter eller bilverksted for å måle om dynamoen lader godt nok. Det er dynamoen som sørger for å lade opp batteriet når motoren først i er i gang. 

Men husk at det nesten flatt batteri som såvidt startet bilen ikke blir fulladet av noen kjøreturer. Er batteriet merkbart svakt når du starter, må det lades skikkelig med egen lader.

3. Renhold

Vask batteriet med såpevann, skyll og tørk godt av etterpå. Du får ikke støt eller strøm i deg med en skånsomt vask, og batteriet kortslutter heller ikke av dette.

På et skittent batteri vil bittelitt strøm snike seg langs skitt og møkk og «kortslutte» uten at det tar fyr eller lager elektriske problemer uten videre. Men krypstrøm reduserer levetiden på batteriet. På et rent batteri vil det ikke bli krypstrøm.

Smør vaselin eller syrefritt fett over batteripolskoene for å forhindre irr og krypstrøm. 

4. Sjekk kontakter

Batteripolskoer og ledningsforbindelser til batteriet må være gode - det holder ikke bare med nok strøm på batteriet. Etter vask av batteriet er det viktig å sjekke bl.a. om batteripolskoene er hele og ikke irret av, og at disse er skrudd godt nok fast. 

5. Nivå på batterivæska

På batterier som ikke er vedlikeholdsfrie må du sjekke mengden væske i hver battericelle. Væsken skal stå over batteriplatene som du ser nede i cellen, se instruksjonsboka. Ved etterfylling av vann på batteriet skal det helst skje med destillert vann.

Bruk hansker når du åpner korkene over battericellene. Det er ikke farlig å åpne dem, men batterisyre er etsende.