Det er slett ingen grunn til å frykte det som er under panseret. Har du først lært å åpne det (les hvordan i instruksjonsboka), er neste steg å lokalisere de viktigste kontrollpunktene. Olje er blant de aller viktigste kontrollene, og du kan fint gjøre det selv!

Oljesjekk på en-to-tre!

  • Finn bilens instruksjonsbok, og les om oljepeiling. Bilen må stå rett og være varm.
  • Åpne panseret.
  • Finn peilepinnen til motoroljen. Hvis du ikke vet hvor den er, se i instruksjonsboka.
  • Trekk ut peilepinnen og les av oljenivået slik det står beskrevet i instruksjonsboka. Tørk av med tørkepapir, og mål en gang til for å være sikker.

Hva gjør oljen?

Motorolje smører hundrevis av små og store komponenter som beveger seg med høy fart, i høy temperatur og under høyt trykk. Feilmarginene er små, like små som brøkdelen av et hårstrå for enkelte deler. I tillegg til å smøre hjelper oljen, sammen med kjølevannet, å lede varme bort fra bevegelige deler.

Det sier seg selv at en motor uten eller med for lite olje ganske raskt kan gi et komplett og veldig kostbart havari. Det er ingen vits i å vente på et varsel i dashbordet. Det er nemlig ikke sikkert elektronikken klarer å gi deg beskjed i tide.

Må man sjekke olje på moderne biler?

De fleste ønsker et bilhold der man knapt trenger åpne panseret. Mange forhandlere er også svært flinke til å markedsføre at bilen knapt trenger service, og at det i alle fall kan gå lenge mellom hver service.

Men det er aldri feil å sjekke oljenivået. Da er du sikker på at det er nok.

Så er spørsmålet om det er riktig type olje for årstiden, og at den ikke er for gammel. De fleste overlater oljeskift til bilverkstedet eller nærmeste NAF-senter.

Hvis du skifter olje på ditt nærmeste NAF-senter betaler du kun én krone for selve oljeskiftet! Det eneste du betaler for er selve oljen og oljefilter.

Når bør jeg sjekke oljenivået?

Du kan sjekke ofte så ofte du vil. Bilen er en av husstandens dyreste gjenstander, og en titt under panseret når du fyller drivstoff betyr at du tar vare på verdiene dine!

Men skal ettersynet reduseres til et minimum, bør du i alle fall peile olje før lange turer, slik som før ferier eller langturer. Dette gjelder spesielt om det er lenge siden bilen har vært på service.

Oljenivået er lavt, hva gjør jeg?

Bestill oljeskift, for eksempel på nærmeste NAF-senter. Du kan også etterfylle olje selv, men da gjelder det å ikke fylle på for mye. Dessuten må du bruke en olje som kan blandes med den du allerede har.

Men det er like viktig å finne ut hvorfor motoren forbruker olje. Er det noe som ikke er tett, slik at oljen «svetter» ut? Er det lenge siden service? Utsettes bilen ofte for store og tunge belastninger, for eksempel ved å trekke tung henger eller campingvogn langt?

En gammel bil vil vanligvis bruke mer olje enn en nyere, og en gammel bil er vanligvis sjeldnere på service. Paradoksalt nok er det når bilen er gammel den vil trenge litt ekstra ettersyn og oljeskift oftere enn da den var ny.